Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 november 2020

amerikansk favorit - kulturfråga

har nyligen upptäckt Annie Dillard, gillar det hon skrivit.

Vilken amerikansk författare är din favorit?  undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

15 kommentarer:

Robert W sa...

Henne har jag inte läst något av. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag tycker om Dillards stillsamma texter.

Klimakteriehäxan sa...

Aldrig hört talas om, intressant!

Veiken sa...

Kul med lite tips. Jag fick massor när jag ville ha tips på bloggen. En diger lista som jag håller på att beta av!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inte helt okänd amerikansk författare, hennes Pilgrim at Tinker Creek läses på universitet.

Veiken, hoppas du hittar sånt du gillar.

enligt O sa...

Ny för mig. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Annie Dillard är läsvärd, lite lågmäld.

Mrs Calloway sa...

fastnade inte riktigt för Anne Dillard. Lånade hem Livet vid ån. det är ganska länge sedan, så jag ger henne nog en chans till. tack för påminnelsen!

Mrs Calloway sa...

Annie

femfemman sa...

Bra fråga....för jag tänker faktiskt inte var författarna kommer ifrån...fast...jo... de ska nog vara västerländska för att jag -omedvetet- ska välja dem

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag kommer nog att läsa Dillard

Anna-Lena, intressant att resa runt med olika författare.

Znogge sa...

Oj, så svårt! Den frågan skulle jag nog inte kunna svara på...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det finns ju många bra....

Hanna / Rak i ryggen sa...

Åh, så roligt, har läst alla tre du har på bild. Tyckte mycket om.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, tycker mycket om Dillard böcker.