Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 november 2020

bokmärke från försvunnen tid

Besökte Faust antikvariat vid Götaplatsen, hittade ett bokmärke på köpet, Näckrosens bokhandel finns inte längre.

Pinsamt intermezzo på Bellonaklubben (1928)  av Dorothy L. Sayers har jag inte läst. Kanske även Gerd, BP och Klimakteriehäxan, har bokmärken.

12 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Ja, jag har "bokmärke".
Näckrosens bokhandel har jag faktiskt besökt. En gång var den öppen och jag köpte en bok. Nästa gång var butiken igenbommad, tråkigt.
Kul med ditt bokmärke!

Znogge sa...

Så fint med ett bokmärke från bokhandeln som inte längre finns.

Ama de casa sa...

Din olästa bok hade både ett spännande omslag och en spännande titel tycker jag :-)

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ bokaffärer försvinner, jag tror jag missat denna i Göteborg.

Znogge, nostalgiskt minne från tiden det fanns m¨ånga fler bokaffärer.

Ama, någon gång kommer jag läsa mitt nygamla fynd :)

Geddfish ♥ sa...

Svar: Jag har sedan länge kunnat ladda ner biblioteksböcker gratis på min stora iPad, men den är inte "läsvänlig" för mina ögon. Läsplattan kan ställa om sig och det går att läsa både i mörker eller i solljus utan att bli bländad.
När man har synfel får man vara varsågod och rätta sig därefter.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ min iPad blir svart med vita bokstäver på natten, mycket skönt för ögonen.

Geddfish ♥ sa...

Det har min gamla iPad också! Och det har funkat förr om åren. Men det räcker inte för min syn. Denna platta är bättre för just mig, ögonläkaren rekommenderade den.

Lena i Wales sa...

Nostalgi!
Trevlig helg!

Klimakteriehäxan sa...

OM jag har bokmärken ...! Undrar ibland vad jag ska göra med dem alla? Svårt att ha bruk för sisådär 80 stycken ... du måste väl ha ungefär lika gott om dem vid det här laget?

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ skönt att ha en bra ögonläkare.

Lena i Wales, synd att jag missade denna bokaffär.

Klimakteriehäxan, bokmärken är inte skrymmande...

KajsaLisa sa...

Kul när man hittar gamla saker i böcker, när jag köpte Existensialismen är en humanism i ett antikvariat, följde det med flera prydligt hopvikta tidningsklipp om Sartre från 60-talet.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, tidningsklipp är nästan det roligaste man kan hitta bland gamla böcker.