Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 november 2020

en oläst bok i bokhyllan - kulturfråga

har typ 777 olästa böcker i min bokhylla, sällan jag skriver om böcker jag inte läst, och de stör mig inte alls, har väl ett par decennier på mig...

Orons bok av Fernando Pessoa (1888-1935) räknas till en av 1900-talets viktigaste böcker. I Portugal finns utländska personer som bestämt sig för att lära sig portugisiska bara för att kunna läsa den.

 Vilken bok i din hylla har stått där väldigt längre trots att du egentligen vill läsa den?  undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

13 kommentarer:

Ama de casa sa...

Oj vad många böcker du har som du inte läst... Bäst att sätta fart nu då ;-)

femfemman sa...

Boktjuven.... det är så svårt att komma in i den. Samma sak gäller Den tyska flickan.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, läser ju hela tiden... men biblioteket sinkar :)

Anna-Lena, Boktjuven har jag också oläst, krigsberättelser läste jag mycket i min ungdom..

Robert W sa...

Jag tror inte jag skulle försöka lära mig portugisiska för att kunna läsa en viss bok :)

Om det är Zusaks Boktjuven ni talar om, så är det en väldigt bra bok. Så gripande. Jag hade tårar i ögonen när jag läst klart.

Lena sa...

Jag har nog säker mellan 500 - 700 olästa böcker i hyllan och på plattan, men någon gång hinns de säker med. Rensade nyss ut sådana som jag tror att jag aldrig kommer att läsa.
Orons bok har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare.

Klimakteriehäxan sa...

Pessoa kommer jag förmodligen aldrig att läsa ... jag vågar inte räkna hur många olästa jag har.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, jag vill läsa fler böcker på engelska.

Lena, så fort jag rensar, så saknar jag boken och ångrar mig, och då är det för sent.

Klimakteriehäxan, helt onödigt att hålla räkning, jag tycker det är roligt att bli överraskad i sitt eget bibliotek.

Sara Pepparkaka sa...

Det måste vara en bra bok om folk vill lära sig språket för att kunna läsa den!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, bland annat därför vill jag läsa denna!

Mrs Calloway sa...

jag vill verkligen ha olästa böcker i mina hyllor. Pessoa står där också och väntar på sin tur

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det är lycka att få rota bland sina egna böcker... och bli överraskad

enligt O sa...

Spännande hyllvärmare som jag helt lyckats missa.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, väntat på rätt tillfälle, vissa böcker vill man inte hafsa igenom.