Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 januari 2021

Attenborough, covid-19 och massutrotningen


Människa är inte klok, girig, får skylla sig själv. Attenborough och massutrotningen, brittisk naturdokumentär från 2020. För 60 miljoner år sedan slog en asteroid ut dinosaurierna. Det var det femte massutdöendet i jordens historia. Nu upplever vi det sjätte och den här gången är vi människor asteroiden. Vi förstör arternas livsmiljöer. Vi förföljer dem och släpper ut främmande arter. Vi förändrar klimatet. Upp till en miljon arter kan vara hotade, varnar David Attenborough. Viktigt tankeväckande program, se: HÄR.

Fortsättning på samma livsviktiga tema, missa inte dokumentären om Greta Thunberg som börjar som ensam demonstrant på Mynttorget men spänner snart blicken i världens ledare och frågar "How dare you?" Greta är en fåordig tonåring med Aspergers syndrom som inleder sin skolstrejk för klimatet. Inom bara några månader växer hennes strejk till en världsomfattande rörelse. Teamet bakom dokumentärfilmen Greta har varit med sedan första dagen på Riksgatan då allt började, se: HÄR.

8 kommentarer:

Anki sa...

Väldigt intressant och viktigt!

Hanneles bokparadis sa...

Anki, mycket viktigt, Attenborough visar verkligen bakgrunden av Corona.

Ama de casa sa...

David kan jag titta på, men Greta får vara för min del.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, båda förklarar samma sak.

Znogge sa...

Intressanta och viktiga frågor.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, förklarat på bra sätt så man verkligen förstår vidden av det hela.

femfemman sa...

Attenboroughs program har jag sett. Otäckt så vi bär oss åt....Tror att man förtränger mycket av det som framgår i programmet...man orkar inte riktigt.
Greta får kolla på....Tur att play finns......

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, skrämmande och tankeväckande.