Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 mars 2021

första kvinnliga läkaren - kulturfråga


Domina av Barbara Wood handlar om den brittiska Elizabeth Blackwell, den första kvinnliga läkaren. Hon föds i det viktorianska London men flyttar till New York 1878 för att kunna utbilda sig. Wood själv har medicinsk utbildning.

Domina av Barbara Wood gjorde stort intryck på mej. Jag samlade den som följetong ur Hemmets Veckotidning 1986. Det var spännande följa Samatha Hargrave som föds i det viktorianska London men flyttar till New York 1878 för att kunna utbilda sig till läkare. Wood själv har medicinsk utbildning och är historiekunnig. En fin lärorik läsupplevelse som påminner om att fördomar inte borta än, fortfarande 2016 har kvinnor i många fattiga länder mycket dålig kunskap om hygien och elementär sjukvård. Barbara Wood föddes i England 1947 men flyttade tidigt till Kalifornien.

Vilken bok skriven av en kvinna med en kvinna i huvudrollen vill du lyfta fram? undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

11 kommentarer:

Robert W sa...

Den låter riktigt intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, riktigt läsvärd historia med sann bakgrund.

Mrs Calloway sa...

rekorderligt aav Hemmets Veckotidning att ha en följetong som kunde rivas ut och samlas till en bok

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det har jag gjort en gång, boken hittade jag decennier senare 😀

Bokdivisionen sa...

Första kvinnliga läkaren i världen eller Storbritannien/USA?

Kerstins bokblandning sa...

Jag har läst alla böcker av Barbara Wood utkomna i Sverige set är 13 st. Något blandad kvalité men ingen direkt dålig.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, eftersom kvinnor inte fick utbilda sig i England så gäller det nog i världen.

Kerstin, jag läst ett par böcker till, Barbara Wood är bra författare och värd mer uppmärksamhet.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Jag skulle verkligen vilja läsa mer om henne. Ska försöka hitta några böcker om Blackwell. :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, och jag vill läsa fler böcker av Barbara Wood :)

enligt O sa...

Låter som en intressant bok. Jag tror inte att jag läst något av författaren, men känner igen henne från mormors bokhylla.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Barbara Wood är ganska feministisk.