Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 april 2021

maskrosbarn #136

Växte upp lite som maskrosbarn, min lillebror och jag fick klara oss själva när vår mor jobbade i vår affär. Gillar anteckningsboken med alla bokryggar.

Kanske även Gerd, BP och Klimakteriehäxan har bokmärken.

12 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Maskrosbarn eller nyckelbarn. Ja, vad gjorde man förr?
Jättefin anteckningsbok och talande bokmärke.
Trevlig lördag!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish, jag hade ju alltid sällskap med min lillebror, min mor var nog ofta orolig, vi hade nog inte ens telefon hemma då, om jag minns rätt.

Ama de casa sa...

Verkligen en läcker anteckningsbok och bokmärket är också fint :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, funderar på att läsa alla (?) böckerna på omslaget :)

Znogge sa...

Vilken härlig anteckningsbok.
Barnomsorgen var inte den samma förr. Föräldraledigheten var snudd på obefintlig så min mamma fick säga upp sig och bli hemmafru som man sade då.

Lena i Wales sa...

Gillar anteckningsboken.
Har ingen egen erfarenhet av maskrosbarn, men var ju vanligt förr. Vad skulle man göra?
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, mycket har blivit bättre i Sverige, men det är fortfarande dåligt i många länder för kvinnor.

Lena i Wales, min mor var aldrig hemmafru, ibland var farmor eller mormor med oss, men det funkade dåligt. Trevlig helg!

femfemman sa...

På landet var det tryggt med flera generationer i huset. Men visst fanns det skav ändå.På landsbygden var alla mammor hemma. En del tog något lågavlönat arbete då barnen vuxit upp.

Veiken sa...

Det var och är inte lätt för maskrosbarnen, men dom har en inre styrka som många saknar!
Fina bokmärken!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, vi har varit stadsbor, olika med mammorna.

Veiken, vi var inte maskrosbarn på det sättet.... inget missbruk eller sånt, mat fanns på bordet, men ingen dagis.

Christina Karlsson sa...

Maskrosen på bild innehåller många önskningar...de flesta drömmar besannas i litteraturens värld. Bokryggarna är vackra.

Hanneles bokparadis sa...

Christina, finns många drömmar i litteraturen.