Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 maj 2021

I slutet borde jag dö av Hannele Mikaela Taivassalo

bra låt vann 🇮🇪 fast Finland bättre 🇫🇮

I slutet borde jag dö (2020) av Hannele Mikaela Taivassalo berättar när en författare möter en man. Han är gift. De träffas i hemlighet. Först är det lust, sedan blir de kära i varandra. Saker händer som gör att det omöjliga blir ännu mer omöjligt. Kärlek utan hopp. Sargade anteckningar med glimtar av svart humor.
Hörde Yukiko Dukes tips om boken.

     "Den unge Werthers resa görs med glupska ögon, han tar emot världen, vyerna, människorna. Han är förundrad, fylld av allt. Han förälskar sig, det är omöjligt.
     Vad ska han göra med allt som bränner och knappt ryms i honom?
     När boken tar slut, tar Werther slut. När Werther tar slut, tar boken slut.
     Jag som läser tar emot, bekräftar.
     Allt det som textens Werther bär, inne i fiktionen: det tas inte emot, bekräftas inte.
" (sid 44)                                                                                         Flera smakbitar: HÄR.

27 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

det låter som en bok jag vill läsa. rack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, lite annorlunda läsvärd bok.

Augusta sa...

Jeg trodde først det var du som hadde skrevet boken :)
En bok som har med Unge Werthers lidelser av Goethe vekker min interesse.
Nyt søndagen .)

Hanneles bokparadis sa...

Augusta, haha, ganska vanligt namn i Finland 🇫🇮

Monika sa...

Vi läste om Werthers lidande i gymnasiet och jag kan inte påstå att jag gillade det 🙂 Det här är dock en okänd bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, synd om läraren förstörde Goethes fina bok för dig....

Znogge sa...

Tack för en intressant smakbit!

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten från din namnes bok :-)

Sara Pepparkaka sa...

Naturligtvis bör man läsa böcker som ens namne har skrivit! Tack för smakbiten!

Lottens Bokblogg sa...

Den här boken kände jag inte till. Goethes bok känner jag förstås till men har inte läst.

Veiken sa...

Tack för smakbiten, men det är inget som jag känner för - tror jag! :)

Anna sa...

Låter mycket intressant! Tack för smakebiten.

Bokdamen sa...

Ny bok för mig, ja inte Goethes,den har jag läst. Tack för smakbiten.

astridterese sa...

Jeg har lest om "Den unge Werthers resa", (Jeg vet ikke hva boken heter på svensk). Den gjorde inntrykk på meg selv om det er en meget gammel bok :-)
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, boken är ganska ny.

AstridTeresen, ja, Goethe passar bra i författarens tankar.

Cinnamon sa...

En okänd bok för ig. Tack för smakbiten!

Scylla sa...

Har länge tänkt att jag borde läsa Taivassalo, men än har det inte blivit av. Just den här boken kände jag inte till. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, ganska ny bok.

Scylla, vill läsa mer av Taivassalo.

Lena sa...

Har varken hört talas om boken eller författaren. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, tyckte om boken, bra tips.

Hanna/Rak i ryggen sa...

Spännande, tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, tror du skulle gilla denna.

Mösstanten sa...

Och här var ännu ett spännande tips! Tack för smakbiten.

Paula sa...

Följer Yokiko Duke på Youtube, gillar hennes boktips. om hon rekommenderat denna, då vill jag också läsa den. Tack för smakbit!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tyckte boken var läsvärd.

Paula, Yukiko Duke har många bra tips.

Åsa sa...

En tidigare okänd bok för mig. Tack för smakbit.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, en fin läsvärd bok.