Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 maj 2021

ljus och mörker - tisdagstrio

Ljus (1962) av Inger Christensen är en vacker ljus bok, båda inuti och utanpå. Sällan man läser en lyrikbok från pärm till pärm, vid varje läsning får orden ny innebörd.
Stranden om natten av Elena Ferrante berättar om femåriga Mati som glömmer sin docka på stranden, det blir många läskiga äventyr bland alla kvarglömda saker. Den elaka jättelånga strandvakten sjunger och krattar skräp, det blir mörkt. Man tänker på Ferrantes väninna Lila som slänger Elenas docka i en mörk källare. Inget för mörkrädda barn, vackert illustrerat.
Femtio nyanser av mörker
av E L James har jag inte läst, än.


Ljus och Mörker
- temat tisdagstrio hos: Ugglan.

28 kommentarer:

Mösstanten sa...

Ljus av Inger Christensen vill jag gärna läsa.

Monika sa...

Okända böcker för mig, alla tre.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tycker mycket om Christensen.

Monika, visst är det kul att få tips på bra böcker.

Znogge sa...

Det var minst sagt tydliga kontraster. Spännande!

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon av dina och 50 nyanser tänker jag inte ens läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, intressant tema.

Mia Eggimann, har köpt E L James på loppis för 10 kr, osäkert om jag kommer att läsa.

Klimakteriehäxan sa...

"Femtio nyanser" en gång till??? Jag läste den första i serien "Fifty Shades of Grey" för att jag ville bilda mig en egen uppfattning. Det gjorde jag och det får räcka.

Ama de casa sa...

Snygg trio igen - du har verkligen böcker om allt i dina hyllor :-)

Vargnatt sa...

Stranden om natten har jag bläddrat lite i :)

wiolettan sa...

Varierat, bra.

"Inget för mörkrädda barn" den ska jag nog avstå ifrån då".

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, hur menar du...?! Jag har inte läst E L James, men titeln passar bra här, en intressant utvecklingsserie, kan jag tänka mig.

Ama, ganska skönt att ha egna böcker när biblioteket var stängt fem dagar :)

Vargnatt, Ferrantes barnbok passar kanske inte rädda barn...

Wiolettan, Stranden om natten av Elena Ferrante är väldigt vacker bok.

Mrs Calloway sa...

har inte läst någon av dina men annat av Christensen och Ferrante

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, gillar Christensen och Ferrante.

Lena sa...

Tack för tipsen. Har inte läst någon av dem.

Scylla sa...

Christensen har jag länge tänkt läsa men ännu inte kommit till skott. Älskar ju Ferrantes Neapelkvartett, men har inte läst något mer, det borde jag göra. 50 nyanser tror jag att jag avstår, ha ha. Läste en del utdrag här: https://totallythebomb.com/read-fifty-shades-grey och skrattade så att jag grät.

Jenny H sa...

Femtio nyanser av mörker köpte jag på second hand vid något tillfälle, men skänkte bort den igen oläst. Känner ingen vidare lust till att läsa den alls, måste jag säga.

Ferrante har jag varit nyfiken på men heller inte kommit mig för.

Inger Christensen var ny för mig. Är det en dansk författare? Stod vid poesihyllan i dag på biblioteket för månadens språk. Men kände inte till några rumänska (månadens språk i maj) eller danska (månadens språk i april) poeter sådär på rak arm, så det blev inget lånat i poesiväg.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, de två första är läsvärda.

Scylla, har läst allt av Ferrante som blivit översatt.

Jenny H, jag köpte E L James för 10 kr på loppis men har inte läst. Gillar Christensen, en dansk författare. Hertha Müller är ju från Rumänien, gillar hennes språk, enkelt om svära saker.

Lottens Bokblogg sa...

Ljus låter intressant. Länge sedan jag läste lyrik.

Sara Pepparkaka sa...

Tack för tipsen, speciellt för diktboken!

Cinnamon sa...

50 nyanser av mörker har jag läst fast på engelska. Kan inte rekommendera den..
Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, Ljus är riktigt fin bok.

Sara, fin och läsvärd.

Cinnamon, då vet jag det...

Ugglanoboken sa...

Inger Christensens bok vill jag läsa, och Ferrantes barnbok också! Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, riktigt fina båda två.

Mrs Calloway sa...

vad gör Hilmer framme så här års? inget munskydd har han heller!!! fin header

Boklysten sa...

Har läst 50 nyanser-serien och annat av Ferrante. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, tomtarna är vaccinerade, jag gillar också headern med äldsta barnbarnet ❤️

Boklysten, svärdotter läste E L James.

Åsa sa...

Varken läst ljus eller mörk här. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, fina böcker 🙂