Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 juli 2021

veckans trevligaste post


Vi läser nr 4 2021 har alltid många bra intervjuer, boktips och annat, både nytt och gammalt, olika genrer. Fin intervju med Tessa Hadley, hon säger att man måste vara redo innan man kan skriva sin egen historia. Det behöver inte vara just ditt eget liv, men din sorts liv, säger hon.

Lena Sjöberg och jakob Wegelius berättar om sitt arbete med att skapa böcker.
Sommartips om deckare, barnböcker, romaner... Intervju med Jesper Högström som skrivit en bok om författaren Tora Dahl, som tog studentexamen 1903 vid 16 års ålder och blev en av de första studentskorna vid Stockholms högskola. Tidningen finns på många bibliotek.

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tänk jag har aldrig ens tittat i den tidningen. Det måste jag göra när biblioteket öppnar någon gång i framtiden.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, finns nog i Pressbyrån, trevlig läsning om böcker.

Anki sa...

Oj hur fint! Det vore kul att läsa den här tidningen.

Hanneles bokparadis sa...

Anki, finns kanske på bibliotek i Finland 🇫🇮

Mrs Calloway sa...

har också Vi läser nr 4. köpte den för artikeln om Högström och Dah. läste Tora Dahl för många år sedan. har inte gillat Tessa Hadleys romaner men blev förtjust i novellerna

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Tora Dahl vill jag läsa mer av