Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 september 2021

gör snart som Jane Austen

hittade en liten fin Encyclopedia of Needlework (fully illustrated 1930) by Therese de Dillmont. This handsome hardback contains the full text and all 890 illustrations. The chapters are Sewing, Mending, Single and Cut Open Work, Net and Damask Stitches, White Embroidery, Flat and Gold Stitch Embroidery, Tapestry and Line Embroidery, Knitting, Crochet, Tatting, Netting, Irish Lace, Laces of Different Kinds, Miscellaneous Fancy Work, and Practical Directions.
Fina moderna tips i: Jane Austen Embroidery: Regency Patterns Reimagined for Modern Stitchers.
Visst blir man sugen på att testa sina färdigheter.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det verkar avancerat, det där. Och visst är det så att i äldre böcker sätter sig kvinnorna ner med sitt arbete, som är ett broderi. Förutsatt att de har någon tjänsteande, förstås. Annat var väl arbetet strumpstoppning efter att allt annat arbete var utfört.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det är avkopplande att sitta och stoppa strumpor, får be maken att koka te åt mig ❤️

Anki sa...

Ojdå! Inte så lätt att göra. :D

Znogge sa...

Ser avancerat ut men samtidigt så är det roligt :D

Klimakteriehäxan sa...

Kul bokfynd!

Ama de casa sa...

Jag kan inte påstå att jag blir så sugen, ser för komplicerat ut för mig :-D

KajsaLisa sa...

På den tiden fanns inga dataspel så man fick sysselsätta sig med annat :)

Hanneles bokparadis sa...

Anki, man får ju göra lite som man vill...

Znogge, avkopplande att sitta och sy.

Klimakteriehäxan, jo, en flykt till en annan tid!

Ama, fri broderi är modernt nu, göra som man vill.

KajsaLisa, mycket som var annorlunda för 😉

femfemman sa...

Håller med. Needlework är avkopplande. Svårt att få avsättning för broderier, bara.

wiolettan sa...

Det var mycket som gjordes för hand förr, inte alltid lätt.
Måste i ärlighetens namn säga att jag blev inte sugen på att testa detta.
Hoppas att du får en trevlig kväll.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag får inte betalt när jag läser böcker heller...

Wiolettan, i skolan var det tråkigt och strängt, nu får en ju göra efter eget huvud.