Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 oktober 2021

upptäckter - fem en fredag

1 När hittade du senast rikedom? njuter av att vi bor fint på landet, nära havet men bara en kvart med buss till storstadens nöjen, som tillbaka nu.
2 Vad tappade du senast bort och fick tillbaka? alla kreditkort och annat på bussen, och de gled ut på gatan... snäll chaufför, bussen stannade.
3 Vad är något du nyligen upptäckt om dig själv? att jag har sisu (= uthållighet)
4 Vad fick du senast inslaget? passade på att köpa en julklapp till sonen och hans fru när jag såg något väldigt passande.
Vad har du kvar att upptäcka? förhoppningsvis är jag inte färdig med livet än på ett bra tag, vill lära mig massa nytt.         Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

23 kommentarer:

Znogge sa...

Så skönt att du fick hjälp med kreditkorten. Gott att ha sisu för det behöver vi genom hela livet. Visst finns det mycket att upptäcka än :D

Trevlig fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tänk så tråkigt om man redan visste och kunde allt 😉
Ha en fin dag själv!

Geddfish ♥ sa...

Roligt med varje dag som jag får slå upp ögonen och känna att jag lever.
Trevlig fredag!

Ama de casa sa...

Oj! Tur att det var en sån snäll chaufför...

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ eller hur, ha en fin dag!

Ama, livet skulle ha blivit krångligt utan alla mina kort...

Scylla sa...

Åh, jag älskar får! Önskar att vi hade här i byn.

Hannele på Hisingen sa...

Scylla, mysigt att ha djur i närheten.

Kina sa...

Nej, färdiga med livet blir vi nog aldrig, och visst är det positivt att vi känner så. Annars har man ju gett upp. Ha det gott!

femfemman sa...

Eller återupptäcka! Återupptäcker årstidernas tjusning gång efter annan. Har dock inte lyckats upptäcka tjusningen med vintern ännu, hoppas att jag lyckas med detta år!
Ha det fint!

Ylva sa...

Söta får! Jag förväntar mig en rikedom imorgon när jag ska på ostkakebuffé. :-)

Hanneles bokparadis sa...

Kina, önskar dig en finfin dag.

Anna-Lena, jag har bra kläder för alla årstider, och lärt mig göra roliga saker hela året.

Ylva, det låter riktigt smaskens!

Susie på Stjärnarve... sa...

Bussig busschaffis! Ditt svar på sista frågan stämmer in perfekt på mig också.....
KRAM/Susie

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg har også endel julegaver klare. Jeg har til og med fixet adventskalender til de store barna.God helg

Mrs Calloway sa...

en trevlig busschaufför räddade hela min handväska en gång. jag hade satt mig på "fel" buss och när jag bytte till "rätt" glömde jag handväskan eftersom jag hade en Dramaten att släpa på. chauffören på "rätt" buss fattade omedelbart galoppen och ringde "fel" buss och när de båda bussarna möttes sprang han tvärs över gatan och hämtade min väska. en har ju hela sitt liv i handväskan så jag blev alldeles kallsvettig. trevligt när en träffar på så vänliga och hjälpsamma människor.

Hanneles bokparadis sa...

Susie, livet blir så problematiskt utan kort... Ha en bra dag!

Lillian, köper när jag ser nåt som passar, kul med adventskalender.

Mrs Calloway, väldans, jag plockar inte fram busskort jämnt, måste inte stämpla, svårt med alla grejer och ibland gungar bussen väldigt...

Joelinda sa...

Rolig läsning! Ha en fin helg, Hannele!

Susjos sa...

Tur det löste sig med kreditkorten och allt annat, snäll chaufför!
Härligt att få köpt en julklapp redan, jag hittar mina julklappar dagarna före julafton, suck!
"Man lär sig så länge man lever" är ett sant uttryck!
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, önskar detsamma!

Susjos, decembermånad går jag inte utanför huset...

BP sa...

Vilken mardröm att tappa alla sina värdesaker på bussen. Vilken tur att chauffören stannade så att du kunde samla ihop allt igen - phew.

Du har väl finskt påbrå eller?! Om ja, så ingår väl sisu;-)

Susjos sa...

Hej igen! Måste svara på vad de ska kolla med min magnetröntgen, jo att min hörselnerv inte är skadad eller missbildad, så de kan göra den där cochlea-implantat-operationen på mej. ;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, det var svettigt en stund, jag är född i Finland och bott där 18 år 🇫🇮 fick lära mig svenska snabbt.

Susjos, låter toppen!

Paula Merio sa...

Men vad säger du, har det tagit dig såhär länge att inse att du har sisu? Nog tycker jag mig läsa mellan raderna i vartenda inlägg du skriver! Och det är enbart positivt

Hannele på Hisingen sa...

Paula, sisu har jag haft olika olika tillfällen, orka avsluta saker… nu gäller det träning 🏋️‍♀️ 🚴🏼‍♀️