Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 januari 2022

Biet av Bernhard Elis Malmström 1858

Biet

Nyss mitt hjertas blomma
låg och drömde i sin knopp,

gömde än sitt fromma
omedvetna hopp.

Blomman slagit sedan
i sin fulla fägring ut;
men dess frid är hädan,
och dess lycka slut.

Kärleksguden flyger,
under skepnad af ett bi,
kring dess kalk och smyger
fina stygn deri.

Bernhard Elis Malmström i Samlade skrifter. Litteraturhistoriska afhandlingar 1869 skriver om George Sand (1804 - 1876) då hon fortfarande levde, läs: HÄR.

2 kommentarer:

Mösstanten sa...

Ännu enförfattare jag aldrig har hört talas om. Men George Sand känner jag förstås till. Vill läsa mer av henne.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nej, vi har inte koll på 1800-tals författare, men intressant hur moderna samtida åsikter Bernhard Elis Malmström hade om George Sand, som ganska kontroversiell, läs min länk.