Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 januari 2022

göteborgskt

Lycka att bo i Göteborg om man gillar litteratur. Vi Läser nr 1 2022 är full av inspirerande artiklar, och berättar att Göteborg utnämnts till Unesco city of literature i det internationella nätverket för kreativa städer. Litteraturstäderna finns på alla kontinenter och arbetar bland annat med läsfrämjande. Det finns flera orsaker till det just i Göteborg; Bokmässan, Göteborgs romanfestival, Angereds bokmässa, Textival...
Flera göteborgska bokförlag; Daidalos, Korpen, Makadam, Lindelöws, Tre böcker, It-lit, Tokan, Bo Ejeby, Offside, Nona.
Många bra göteborgsförfattare; Andrés Stoopendaal; Hanna Johansson, Sabrin Jaja, Sara Garib, Gunnar D Hansson, UKON, Lina Ekdahl, Martin Engberg, Elise Ingvarsson, Johannes Anyuru, Agneta Pleijel. Flera intressanta debutanter, skrivarskola med Litterär gestaltning.
Svenska Akademien har nu stark koppling till Göteborg: Jila Mossaed, Horace Engdahl, Mats Malm, Bo Ralph, Sture Allén och Ellen Mattson, jag har lyssnat och träffat de flesta, eftersom många bra föredrag i min favoritstad.
                                                                      research av: Valle Wigers (bra göteborgsförfattare).

Jila Mossaed ledamot av Svenska Akademien, göteborgare, iransk-svensk författare, poet, läser sina svenska dikter; Vad jag saknades här.

Litteraturhuset har många intressanta föredrag.

12 kommentarer:

femfemman sa...

Gick den bästa kurs jag någonsin gått i Göteborg stads regi. En kurs för lärarbibliotekarier. Oj, vilken nytta jag hade av den kursen.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag läste också på Pedagogen nyligen

Hanna / Rak i ryggen sa...

Lyckliga du!

KajsaLisa sa...

Oj ni verkar riktigt kultiverade :)

Znogge sa...

En bra och litterat stad helt enkelt :D

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag njuter verkligen!

KajsaLisa, mycket att välja på 😀

Znogge, kan knappast bli bättre 😃

Veiken sa...

Visst har vi en fantastisk stad! Det finns mycket för alla!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, i Göteborg finns verkligen något för alla!

Ylva sa...

Jag har inte varit på Litteraturhuset, det låter trevligt!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, där finns enkel restaurang, och massa intressanta föredrag.

Lena i Wales sa...

Det var mycket jag inte visste där, skäms, men skyller på att jag bott utomlands för länge.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, du behöver inte skämmas, det händer mycket i en stad hela tiden.