Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 februari 2022

speglingar - tisdagstrio


1 Spegeln sprack från kant till kant (The Mirror Crack'd from Side to Side 1962) av Agatha Christie.



2 Snövits styvmor:
Spegel, spegel på väggen där, säg vem som vackrast i landet är.
"





3 Inne i spegelsalen (2021) av Liv Strömquist speglar vår tids upptagenhet av att vara snygg, och med hjälp av av filosofiska och sociologiska teorier berättar hon om några kvinnor genom historien vars liv styrts av deras yttre.



Skuggor & speglingar
- tisdagstrio temat hos: Ugglan.

25 kommentarer:

femfemman sa...

Den sista boken verkar intressant. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, Liv Strömquist är riktigt bra, rolig och kunnig.

Mösstanten sa...

Liv Strömquists bok har jag inte läst, men Spegeln sprack från kant till kant läste jag när jag växte upp. Den fanns i föräldrarnas bokhylla.

Monika sa...

Jag var helst säker på att jag hade Spegeln sprack från kant till kant i hyllan, men det hade jag inte. Det är svårt att ha koll på vilka Christie man har.

Rämmengården sa...

Intressanta tips! Tack...

Sanna sa...

Rolig blandning!

Robert W sa...

Vi valde varsin Christiebok ser jag :) Riktigt fiffigt att ta med Snövit!

Ama de casa sa...

Snygg triss igen :-)

Ha en fin tisdag!

Znogge sa...

Etan och tvåan är välbekanta och trean verkar intressant.

Vargnatt sa...

Christies har ju jag också i hyllan men den glömde jag :)

Scylla sa...

Just ja! Christies tänkte jag på i ett tidigt skede, men glömde sedan bort. Jag tror att jag har läst den. Snövit har jag bara läst som bilderbok och sett filmen, förstås, men jag tänker ofta att jag borde läsa originalversionerna av de kända sagorna, både Grimm och H C Andersen. Strömquists har jag sett mycket, men inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, visste väl knappt vem Christie var när jag växte upp

Monika, Agatha Christie var otroligt produktiv.

Sanna, ganska olika genrer blev det.

Robert W, barnbarnen gillade Askungen mer.

FrökenChristina sa...

Christie är ett klockrent val. Strömquists bok måste jag läsa. Den är alltid utlånad.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Liv Strömquist spelar också på Snövit med sin bok.

Scilla, läst några original av bröderna Grimms med barnbarnet, tuffa texter, jag tror du skulle gilla Liv Strömquist, rolig och intelligent.

Fröken Christina, bra böcker får man köa på biblioteket.

Mrs Calloway sa...

måste läsa Siv Strömquist. drar mig alltid för serier

Maria sa...

Vilken fiffig trio! Spegelsalen såg jag fanns på bokrean!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, denna är inte svårläst, mer som illustrerad episk berättande.

Maria, denna av Liv Strömquist är värt att skaffa på rea.

Lottens Bokblogg sa...

Och jag som bara kom på titlar med skugga i! Märkligt att jag inte alls tänkte på dessa, i synnerhet Christies.

Mia Eggimann sa...

Den Christie boken har jag inte läst, men Livs bok har jag.

Cinnamon sa...

Har läst Christies bok. Vill läsa Inne i spegelsalen.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, och jag har missat flera skuggor som jag sett hos andra 😀

Mia, Strömquist bok är rolig och tänkvärd.

Cinnamon, sett en filmatisering av Agatha Christie.

Ugglanoboken sa...

Jag kom också att tänka på Snövit, men sen blev det andra i min trio. Den där Agatha Christie kände jag inte alls igen!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Christie har skrivit otroligt många böcker och noveller, tänk att komma på så många historier!

C.R.M. Nilsson sa...

Jag har inte läst något av Liv Strömquist, men det känner jag att jag nog skulle ta och göra.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, Strömquist är kvick, skriver och ritar läsvärda böcker.