Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 april 2022

tre trilogier - tisdagstrio

jag passar på att fylla år idag, igår kom vårt 6:e barnbarn ❤️

Sigge Stark skrev en seriös trilogi om hur det var för civila att leva under kriget, med hunger och flykt från sina hem. Men förläggaren valde att saluföra böckerna som vilka kärleksromaner som helst; Kärlek i fred, Kärlek i krig, Kärleken segrar. Titel och slut ändrades ofta i hennes böcker.
Edna O'Briens trilogi om två flickors utveckling till kvinnor:
Två flickor på Irland (The Country Girls 1960),  Girl with Green Eyes (1962), Girls in Their Married Bliss (1964).
Jane Gardams anglofiliska trilogi:
En engelsk gentleman, läs: HÄR.
En trogen kvinna, läs: HÄR.
De sista vännerna: HÄR.


Tre (i titel, tre viktiga karaktärer, trilogier, del 3 i serie osv) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

22 kommentarer:

Mösstanten sa...

Edna O’Briens trilogi måste jag verkligen läsa. Jag tror jag har den första i läslistan. Jane Gardam har jag aldrig hört talas om. Måste titta närmare på henne.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tyckte mycket om Gardams trilogi 🇬🇧

Monika sa...

Sigge Stark läste jag mycket när jag var yngre. Gardams serie är jag nyfiken på.

Sara Pepparkaka sa...

Jag har inte läst någon av de här trilogierna.

Robert W sa...

Sigge Stark utnyttjades av förlaget. De tjänade massor på hennes böcker, men hon fick bara småsmulor. Sorgligt.

Ama de casa sa...

En trippeltrio kan man säga :-)

Vargnatt sa...

Grattis på födelsedagen!

Lena sa...

Tack för tipsen. Kan ha läst Sigge Starks serie för länge sedan.

Znogge sa...

Gardam är helt nu för mig men övriga är bekanta.
Grattis till dig och grattis till barnbarn nummer 6 <3

Klimakteriehäxan sa...

Eftersom jag som du vet är O´Brien-fan har jag ju läst hennes, men inte de andra två serierna.

Mrs Calloway sa...

grattis på födelsedagen! och stort grattis till lilla nya barnbarnet! O´Brien har jag läst och Gardam, men jag har nog inte läst Stark. har läst annat av henne

Mia Eggimann sa...

Den sistnämnda trion ser fin ut

Maria sa...

Sigge Starks trilogi verkar vara riktigt läsvärd!

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, tack så mycket ❤️

Lena, vill läsa mer av henne.

KLimakteriehäxan, tyckte mycket om Gardams trilogi 🇬🇧

Mrs Callaway, tack, jätteroligt ❤️

femfemman sa...

Grattis och Grattis!
Sigge Stark läste mina föräldrar. Läste också någon bok av henne..och tårarna rann.

Cinnamon sa...

Har inte läst någon av dina. Tack fr tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, tack, synd att Sigge Stark inte fivk pengar för sina böcker, förlaget tog det mesta.

Cinnamon, alla tre är läsvärda.

C.R.M. Nilsson sa...

Grattis i efterskott!

Inte läst någon av dessa trilogier.

Ugglanoboken sa...

Jag skulle vilja läsa mer av Edna O´Brien!

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, intressanta författare alla tre.

Helena, tycker mycket om Edna O'Briens böcker.

Åsa sa...

Tre okända trilogier för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, olika, men riktigt bra trilogier.