Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 maj 2022

familjens bokintresse - helgfråga


Nej, inte direkt. Min far pratade alltid om böcker och vikten att studera och skaffa utbildning, även för mig som tjej, men jag såg honom aldrig läsa. Min 89-åriga mor har läst, jag hittade några finska böcker i hennes bokhylla. Vet inte om de är loppisfynd eller från någon finsk förening, jag hittade den första finska översättningen av Sense and Sensibility av Jane Austen  (1952), Little Lord av Frances Hodgson Burnett och Kafka. Barnarnen verkar intresserade av böcker.

Har övriga i din familj bokintresse?
undrar: Mia i Helgfrågan.

15 kommentarer:

Robert W sa...

Så lustigt att din pappa hade insikten att det var bra att läsa böcker, men inte verkar ha gjort det själv. Men det är väl som det brukar sägas: "Du ska göra som far säger, inte som han gör."

femfemman sa...

Mina föräldrar, bönderna, läste en del. Hae liteböcker i bokhyllan. Köpte en del. läste mycket magasin. Och var glada och nöjda över att deras dotter var glad i böcker. Och dessutom hade vad man kallade läshuvud. Mun bror, han har nog aldrig läst en bok. Det har blivit "bra folk" av honom ändå.
Men visst är det bra att läsa mycket. Är så glad att mina tre små barnbarn verligen "badar" i böcker. Ha en god kväll!

Rämmengården sa...

Jag såg aldrig mina föräldrar läsa..

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, ingen av mina föräldrar har gått i skolan mer än 5 år, men böcker kändes viktigt ändå.

Anna-Lena, jag gick till biblioteket ganska tidigt, har inte så mycket minnen av egna böcker. Själv har jag aldrig "badat" i böcker, men tyckte om att läsa.

Nina, min mor läste, i alla fall som pensionär.

Mrs Calloway sa...

mamma och pappa läste. min morfar läste och min morbror. det var de vuxna hemma. farmor skickade mig till biblioteket för att hämta böcker. farfar läste Bibeln. och jag fick alltid födelsedags- och julklappsböcker

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, fick en bok ibland som present, men lånade en hel del på biblioteket

znogge sa...

Båda mina föräldrar läste mycket och betonade vikten av det. Kom från förhållanden som möjliggjorde högre studier men det är inga garantier för ett bokintresse. De började läsa tidigt för syster min och mig. Jag läser mycket mer än syster min och Husse läser regelbundet han med men har mer och mer övergått till att lyssna eller läsa på läsplatta. Så även sonen. Glädjande nog uppskattar barnbarnen än så länge också att man läser för dem. Jag fick tidigt ett bibliotekskort och var stamgäst där :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, mina föräldrar pratade om vikten att läsa, men de hade ingen tid för läsning för allt arbete... de hade bara gått 5 år i skolan, var inte gratis på den tiden (jag har fått betala för skola från 12-års ålder i Finland). Jag lärde mig läsa tidigt, men hade ingen nytta av det i skolan

BP sa...

Min pappa läste ingenting förutom morgontidningen från första till sista sida. Min mamma läste mest feelgood romaner. Jag själv var en riktigt "slow starter". Böckerna som tillhörde undervisningen i skolan läste jag såklart, men det dröjde tills jag var 12-13 till Enid Blyton kom in i mitt liv.

PS. Jane Austin är en av mina och min svengelska mans favoriter. DS.

Hanneles bokparadis sa...

BP, minns inte ens att min far läste morgontidningen, mamma läste mer vid pensionering. Jag minns också Enid Blytons böcker, tror jag lånade på biblioteket. Jane Austen upptäckte jag kanske för tio år sedan.

Mösstanten sa...

Min mormor läste deckare, min morfar läste Barometern. Om min farmor läste vet jag inte. Både mamma och pappa läste och själv har jag läst sedan sju års ålder. Min man läser, och min dotter. Min utvecklingsstörde son prenumererar på en biltidning och en tv-tidning. Han kan se i tv-menyn om det ska vara ishockey till exempel.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tanken om böcker som något positivt fanns i mitt hem, men inte så mycket läsande. Våra barn har småbarn, då finns inte så mycket tid för egen läsning. Trevligt att din son har hittat intressen som han tycker om.

Ylva sa...

Resten av min familj är språklärare, jag hamnade på ett gymnasiebibliotek och vi har alltid läst mycket. Viktigt med läsande förebilder!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, läsande förebilder är nog väldigt viktigt, om inte det finns så kan bibliotek göra stor insats.

Mia Eggimann sa...

Man kan predika för andra vad man ska göra men det bästa är att göra det själv.