Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

12 maj 2022

sĂ„ mycket fint jag sett i England 🇬🇧

sÄg en fin bok pÄ biblioteket, mÄnga av trÀdgÄrdarna jag besökt, Derek Jarmans fantastiska stentrÀdgÄrd pÄ omslaget.

100 20th-Century Gardens and Landscapes
A showcase of Britain's most extraordinary gardens and landscapes from the twentieth century to present day. 100 20th-Century Gardens and Landscapes highlights the evolution of gardens and landscapes over the past century, tracing how these distinctive creations complemented buildings of their period. The examples chosen take the story from the Arts and Crafts garden and the garden city, through the landscapes created for mid-century housing and the new towns, to the low-maintenance gardens of the 1980s and contemporary trends for community and wildlife gardens. Designers and architects such as Piet Oudolf, Charles Jencks, Frederick Gibberd, Geoffrey Jellicoe, Vita Sackville-West and Gertrude Jekyll are all featured, alongside more detailed essays on the history of gardens, planting styles, the importance of modern landscapes, and the career of Geoffrey Jellicoe. Beautifully illustrated throughout with photography, illustrations and garden plans, this book is ideal for gardeners and landscape lovers alike.

10 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det verkar vara ev hÀrlig bok att titta och lÀsa i. SjÀlvkÀr jag ingen odlare, men njuta av andras trÀdgÄrdar kan jag. Du mÄste ha mÄnga fina minnen frÄn England.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, speciellt nĂ€r man kĂ€nner igen trĂ€dgĂ„rdarna 🇬🇧

femfemman sa...

En bok att blÀddra i och lÀngta till de vackra trÀdgÄrdarna och det vackra landskapet.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag tror att jag kommer att köpa boken, fina reseminnen.

Znogge sa...

Vilken hÀrlig bok att titta i. Extra roligt blir det sÄ klart nÀr man kÀnner igen sig.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, man kan göra fina fynd pĂ„ biblioteket 📚

RÀmmengÄrden sa...

Jag har sett pÄ tv om engelska trÀdgÄrdar som man kan besöka. Vilket jobb det ligger bakom och sÄ otroligt vackert.

Hanneles bokparadis sa...

Nina, nÀr man har en trÀdgÄrd sÄ ser man inte det som arbete, ganska fin avkoppling.

Ama de casa sa...

Visst finns det mycket fint att titta pÄ i England!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, och bĂ„de god mat och gott öl 🙂