Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

07 juni 2022

🇾đŸ‡Ș gult & blĂ„tt - tisdagstrio

Löparna av Olga Tokarczuk.

VĂ„gorna (The Waves 1931) av Virginia Woolf.

Den gula tapeten (The Yellow Wallpaper 1892) av Charlotte Perkins Gilman.

Gult & blÄtt pÄ omslagen - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

27 kommentarer:

Mösstanten sa...

HÀr var det intressanta böcker! VÄgorna Àr ju fantastisk och Löparna och Den gula tapeten vill jag lÀsa. Tack för pÄminnelsen!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, alla tre Àr bra böcker.

Sara Pepparkaka sa...

Kanske jag borde lÀsa Tokarczuk nÄgon gÄng. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag gillar Olga Tokarczuks noveller.

znogge sa...

Intressanta böcker och passande fÀrg dessutom!

Ama de casa sa...

Passande tema just i dessa tider :-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och bra böcker dessutom 🙂

Ama, ibland blir det passande omslag 🇾đŸ‡Ș

Vargnatt sa...

Den gula tapeten har jag lÀst :)

Robert W sa...

Den gula tapeten var inte sÄ "skrÀckinjagande som baksidestexten utlovade.

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, förlossningsdepression Àr allvarligt, undrar om hon har skrivit nÄgot mer.

Robert W, Den gula tapeten Àr oerhört klaustrofobisk, skulle inte vilja byta med kvinnan.

KlimakteriehÀxan sa...

Tapeten har jag lÀst. Inte de andra tvÄ. Olga T kommer jag nog aldrig att lÀsa igen.

Lena sa...

Löparna finns bland böckerna som jag gÀrna vill hinna lÀsa i Är. Tack för övriga tips.

femfemman sa...

Nya titlar! Blir nÀstan yr i huvudet av allt som man skulle vilja lÀsa... Ha det gott! //Anna-Lena

Mrs Calloway sa...

jag trodde att alla böckerna skulle vara blÄ OCH gula. annars hade jag VÄgorna i handen. har samma upplaga som du.Löparna har jag inte lÀst. men Den gula tapeten

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehÀxann, hÄrda ord, jag tror inte Olga Tokarczuk Àr fÀrdig med skrivande.

Lena, jag tycker den var bra, Tokarczuk skriver vÀldigt olika.

Anna-Lena, ett modernt problem, utbudet Àr stort.

Mrs Calloway...?? ursÀkta? jag ÄteranvÀnde ett gammat foto av VÄgorna, den engelska var med pÄ bilden

RÀmmengÄrden sa...

Dina böcker ser intressanta ut. Nya titlar för mig. Tack för tips.

Maria sa...

Löparna har jag lÀst och den var tÀnkvÀrd och bra. De andra tvÄ vill jag lÀsa!

Mia Eggimann sa...

Du har ofta Virgina Wolf med och jag har Ànnu inte lÀst nÄgot av henne

Fialia sa...

Den gula tapeten kröp verkligen innanför skinnet pÄ mig nÀr jag lÀste den.

Amanda Kanterfors sa...

Detta var böcker jag aldrig har hört talas om innan sÄ tack för de nya boktipsen :)

Hanneles bokparadis sa...

Maria, bra böcker allihopa.

Mia, Virginia Woolfs böcker kan man lÀsa om, och hitta nytt.

Fialia, riktigt lÀskigt, fantastiskt skrivet.

Amanda, författarna Àr relativt kÀnda.

Cinnamon sa...

Har inte lÀst nÄgon av dina men en annan av Tokarczuk.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, Tokarczuk har ganska mycket översatt till svenska.

Monika sa...

Den gula tapeten har jag hört en del om. Hade faktiskt glömt att jag var nyfiken pĂ„ den 😳

Hanneles bokparadis sa...

Monika, en stillsam klaustrofobisk berÀttelse.

Åsa sa...

Det var tre olÀsta för mig. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, alla tre Ă€r lĂ€svĂ€rda.