Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 juni 2022

sommarläsning - helgfråga

Nyfiken på En ovanlig fågel : berättelser ur mitt liv av Ann Zacharias.

Au pif! franska recept och små berättelser
av Emma Hamberg om man gillade hennes roman.
Theodor Mommsen fick Nobelpris 1902.

Har du gjort en tbr (to be read, gärna bild) för sommaren?
undrar: Mia i Helgfrågan.

16 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

köar för Zacharias. tror att jag ska läsa Gordan också.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, tror att båda är läsvärda.

Bokdamen sa...

Blandade böcker, hoppas det blir bra sommarläsning!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, visar inte alla mina biblioteksböcker 📚

znogge sa...

Nummer ett och två ser jag verkligen fram emot att läsa!

Robert W sa...

Romersk historia kan säkert vara intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, bra sommarläsning!

Robert W, nu över 120 år gammal historia, kanske fungerar… boken finns att köpa på engelska.

femfemman sa...

Har inte funderat i de banorna. Här är det "random" I kombination med topplistetitlar som gäller.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, "litar" inte alltid på topplistor...

Mösstanten sa...

De två första böckerna skulle jag också tycka var bra sommarläsning. Men Momsens romerska historia? Det verkar tungt. Fast om jag tänker efter vill nog jagockså läsa en del mer krävande böcker under sommaren. Blandning är bäst.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, kanske jag inte läser allt lika ordentligt...

Lena sa...

Intressanta boktips.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, varierande men bra allihopa, på sitt sätt.

Åsa sa...

Historia är alltid intressant.

Mia Eggimann sa...

Hambergs skulle jag gärna vilja läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, denna är hennes kokbok till romanen med samma namn.