Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 juli 2022

veckans minsta bokpaket Faskikel 34 av Emily Dickinson


Faskikel 34 - Ändlös rosmarin av Emily Dickinson är kontaminerad av förlust. Från dess allra första ord till den sista dikten "Eteriska oljor - pressas -", som går att läsa som ett slags existensens essens, som en sista droppe pressat extrakt av det som finns kvar efter ett människoliv.

Det var inbördeskrig i Nordamerika, hösten 1863 när den drygt 30-åriga Emily Dickinson skrev dikterna som skulle bli hennes trettiofjärde handsydda häfte - ett av världens mest lyckade exempel på flaskpost - som nu utkommer i översättningar/uttydningar av UKON Ulf Karl Olov Nilsson och Jenny Tunedal.
                                     bernur har läst: HÄR.
Midnatts Mörka Ärmar
Famnar Hem, och Hemisfärer
Och då
Vid Hennes Bröst - Är En -
Och En vid Hennes Fåll -
Båda ligger ned -

2 kommentarer:

Hanna / Rak i ryggen sa...

Åh. Den ska jag investera i.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, det finns även Faskikel 40 De enda nyheterna