Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

04 april 2013

Malory Towers

Malory Towers av Enid Blyton är inget jag läste som barn, men Lucy Dillon nämner så fint i Och så levde de lyckliga sina egna minnen om serien, hur hennes pappa läste högt när hon var sjuk. Och hur bokens Anna i Dillons bok gör ett misslyckat försök att introducera Blyton till dagens unga. Jag blev nyfiken. Läsa på internat, få nya vänner, konflikter, några bortskämda, andra tysta, tävlingar i idrott. Tps om att bli en duktig flicka, koncentrera sig på studier, ha roligt, känna sig utanför ibland. Kanske även J K Rowling har läst Malory Towers, för man börjar tänka på Harry Potter redan när Doris väntar på tåget till Malory Towers, som liknar ett gammalt slott.

2 kommentarer:

Metronyx sa...

Det är lite lustigt det där med att börja tänka på en bok pga att man läser en annan, eller för att den faktiskt omnämns. Själv ska jag läsa om "Momo eller kampen om tiden", av just det skälet. Läste en barn/ungdomsbok nyss där den nämndes och mindes att jag gillade den - men inte varför....så nu måste jag se varför : )

♥ Hanneles bokparadis sa...

Metronyx, jag blir alltid nyfiken när jag läser om en bok... Intressant om någon har blivit påverkad så mycket.