Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

09 maj 2013

Ture Sventon i London

Ture Sventon i London (1950) av Åke Holmberg finns fortfarande att köpa, med Sven Hemmels illustrationer, en pusseldeckare för barn. Holmberg skriver ganska tjatigt med upprepningar, kanske svårt att se det roliga idag. Ett svagt minne av filmatisering av böckerna; Vesslans smygande, flygande matta.
Den flygande mattan verkar ha inbyggd GPS, mattan flyger till den adress man säger. Mysigt att flyga över Hyde Park och Regent's Park och lyssna på dånet av klockorna i St Paul's Cathedral. Tidsmarkören att behöva en flaska när man köper grädde till den stulna katten, avslöjar en annan tidsålder. Utan mobiler fick man telefonera efter Scotland Yard från en cigarrbutik. Att det är kusligt dimmigt i London, gynnar Ville Vesslan. Det dricks både engelskt te och herr Omars arabiska kaffe till privatdetektiv Ture Sventons semlor, som lord Huberts hushållerska har lärt sig att baka i London. Helst dricks teet i lords bibliotek.

12 kommentarer:

znogge sa...

Fast jag minns att jag gillade böckerna ändå. Lite fåniga ibland men med en viss spänning...

♥ Hanneles bokparadis sa...

Znogge, spänningen finns kvar...

Metronyx sa...

Åh, jag älskade den här boken : D Jag vill minnas att jag också har hört den på kassettband med Tomas Bolme som uppläsare, eller var det han som gör rösten åt Bamse tro. Nej tur man har internet så man kan kolla upp sånt. Temlor, herr Omar och Vesslan....vilka bra barndomsboksminnen!

♥ Hannele sa...

Metronyx, även lite vuxenminnen ;)

Johannes sa...

Det är ju just upprepningarna som är grejen med TS, det omständliga och "tjatiga" som jag tycker är roligt. Man behöver aldrig riskera att det blir spännande. Därför är det här de enda detektivberättelser jag oreserverat tagit till mitt hjärta... Jag läser om minst en av böckerna varje år.

♥ Hanneles bokparadis sa...

Johannes, jo, jag förstår, men jag får väl ändå tycka att det är bra tjôtigt...

Mrs Calloway sa...

Ture Sventon får mig att tänka på Helge Skoog. ja, och temlor, förstås

♥ Hannele sa...

Mrs Calloway, en del har jag glömt...

Metronyx sa...

Mrs Calloway, tack för den upplysningen - det är ju Helge Skoog som läste in på kassettebanden! Naturligtvis! Tomas Bolme läste in Tintin.

♥ Hannele sa...

Metronyx, kasettband, det var tider det :)

Anonym sa...

Om du är intresserad av att sälja den får du gärna kontakta mig, linn@apanproduction.se!

♥ Hanneles bokparadis sa...

Linn, jag har nyligen hittat boken, du kan hitta den nya i vanlig bokhandel.