Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 april 2017

europeiska favoritböcker

Berätta om tre europeiska favoritböcker! föreslår Lyran i tematrio.
Inte lätt för det finns så många bra böcker att välja mellan.
I min bokhylla finns The 100 Best Gardens in Ireland av Shirley Lanigan och jag har besökt 9 av dessa trädgårdar: Farleigh House, Hunting Brook, June Blakes Garden, Powerscourt Gardens, Ratmichael Lodge, Carmel Duignans Garden, National Garden, Mount Usher.
Så snyggt omslag, jag är svag för maskrosor, tilltalande titel i Kärlekens fyra årstider av Grégoire Delacourt. Ett fantastisk språk, kanske även tack vare översättaren Sofia Strängberg.
Den lilla bokhandeln i Paris av Nina George berättar om den ensamme Mosieur Perdu som jobbar på sin parisiska flytande litteraturapotek. Han är noga med vilka böcker han säljer och till vem. "Böcker är inte som ägg. Bara för att en bok har några år på nacken blir den inte dålig." (sid 16)

23 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Kärlekens fyra årstider skulle jag vilja läsa.

Lyrans Noblesser sa...

Jag blir lite trädgårdsavundsjuk ...

Den läsande Kaninen sa...

Kärlekens fyra årstider är underbar

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag tyckte mycket om den.

Lyran, jag gör nästan bara trädgårdsresor, sett så otroligt vackra trädgårdar....

Kaninen, eller hur!

Carita Liljendahl sa...

Läser så pass lite och sällan nu att jag inte kan komma med tips :-D

Åsa sa...

Litteraturapotek var något nytt, låter väl inte dumt alls! :)

Benita sa...

Den lilla bokhandeln i Paris är jag lite nyfiken på.

Mia Eggimann sa...

Den lilla bokhandel i Paris köpte jag till vår bokcirkel, jag hann dock inte läsa den innan den gick vidare.

Hanneles bokparadis sa...

Carita, man glömmer ganska fort :)

Åsa C, en sån skulle man ha i närheten!

Hanneles bokparadis sa...

Benita, mycket trevlig bok med många litteraturtips.

Mia, du kan låna på biblioteket.

Sanna sa...

Sannerligen, böcker är inte som ägg! Det var ett bra motto.

Boklysten sa...

Den lilla bokhandeln har jag läst. Kärlekens fyra årstider blir jag nyfiken på.

Mrs Calloway sa...

Kärlekens fyra årstider står på läslistan. fint att du bara har 91 trädgårdar kvar att besöka in Ireland...

Hanneles bokparadis sa...

Sanna, det tycker jag med :)

Boklysten, riktigt fin bokpärla.

Mrs Calloway, hihi, så har jag inte räknat...

znogge sa...

"Den lilla bokhandeln i Paris" tyckte jag mycket om!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, riktigt fina böcker alla tre.

KaJsaLisa sa...

I boken om trädgårdarna känner jag på mig att det finns en massa fina bilder från den gröna ön. Varit där och uttrycket stämmer faktiskt.
Sen eftersom vi var inne på kyrkovalet, om du undrar hur jag ser på det så kolla in det här :)

http://kajsalisa.com/2013/09/12/kajsalisas-himlafard/

Ylva sa...

Europeiska böcker var ju ett väldigt brett tema! Vad kul det måste vara att läsa om trädgårdar du besökt! Jag är ointresserad av trädgård men skulle gärna åka och titta på trädgårdar i Storbritannien!

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, grönt och vackert på Irland, varit där två gånger

Ylva, och göra slottsbesök och dricka te.

Eva-L sa...

Kärlekens fyra årstider läste vi nyligen i en av mina bokklubbar. Jag parallelläste den på franska (svårt!) och jag tyckte att översättningen verkade väldigt bra!
Den lilla bokhandeln i Paris har jag inte läst, men den låter som nåt för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Eva-L, skulle vara roligt att kunna franska.

Lena sa...

Vilka fina tips.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, tycker om alla tre.