Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

29 april 2024

hundar 🐕 selfie

1. Mitt första hundminne: jag var kanske 3-4 Är nÀr grannens hund skrÀmde mig, jag sprang hem... och var rÀdd för hundar typ tjugo Är, dÄ bestÀmde mig att sÄ kan det inte fortsÀtta, inte rÀdd lÀngre.

2. Filmhund som stannat kvar: Lassie sÄg jag pÄ tv med lillebror.

3. Bokhund som stannat kvar: Hundar finns med i mÄnga brittiska romaner.
En hunds bÀsta vÀn (2018) av W Bruce Cameron berÀttar om Buddy som Àr en snÀll hund som tycker om mÀnniskor, men alla mÀnniskor Àr inte snÀlla mot hundar, lÀsvÀrd bok.

4. Den hunden glömmer jag aldrig: se header 🐈‍⬛

5. BerĂ€tta en egen liten hundhistoria! Jobbade nĂ„got Ă„r pĂ„ kontor med min vĂ€n pĂ„ 1970-talet, hon hade alltid med sin Cocker spaniel Pontus. Jag var inte sĂ„ intresserad, men Pontus lĂ„g alltid och sov pĂ„ mina fötter 🙂

6. Om jag hade varit en hund hade jag varit en... har dĂ„lig koll pĂ„ raser. 
Selfie hos: KlimakteriehÀxan.

15 kommentarer:

Znogge sa...

Hundar brukar gÀrna lÀgga sig vid den som inte Àr sÄ intresserad om de vill fÄ vara ifred.
VÄra barn blev ocksÄ skrÀmda av en hund och de var rÀdda ett par Är men sedan sÄ slÀppte det. Det Àr ju bra om man kan jobba med sina rÀdslor. Samtidigt sÄ mÄste hundÀgare ocksÄ acceptera att alla inte Àr roade.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, haha, jag som trodde att Pontus gillade mig 🙂

KlimakteriehÀxan sa...

Jag minns ocksÄ en cockerspaniel, Nick som var helsvart. Min kompis vann honom pÄ en tÀvling och han blev en suverÀn familjemedlem! Min dotter dÀremot blev hundrÀdd som liten, det har i princip gÄtt över men lik förb-t blev hon biten för ett par Är sen av en till synes vÀnskaplig jycke.

Mrs Calloway sa...

du glömde Virginia Woolfs hund Flush! det Àr en mÀrklig historia det dÀr med att hundar och katter gÀrna söker sig till den som Àr minst intresserad. maken blir alltid utvald medan jag som Àr intresserad blir bortvald. som det kan bli!

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehÀxan, har en del hundminnen men aldrig levt med en hund.

Mrs Calloway, skulle kunna göra ett inlÀgg bara om hundar i olika böcker.

Ingrid sa...

Tack, dÄ fick jag ett boktips till.
Ha en fin vecka!
/Ingrid

Kina sa...

Det kanske Àr sÄ att dom (djuren) vill visa att de inte Àr nÄgon att vara rÀdd för. Jag Àr inte hundrÀdd, men jag har respekt för frÀmmande hundar.

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, det finns mÄnga trevliga böcker med hundar.

Kina, jag Ă€r inte rĂ€dd för hundar, men har ibland blivit irriterad pĂ„ hundĂ€gare som lĂ„ter sin hund hoppa pĂ„ smĂ„barn: ”Den vill bara leka!”

femfemman sa...

Hade bra koll pÄ raser en gÄng i tiden. Men nu finns det alldeles pÄ tok för mÄnga ... Respekt, det ska man ha för hundar. Liksom för alla djur. Go kvÀll!

BP sa...

Hahaha! DÄ Àr vi bÄda tvÄ hundrÀdda. Eller fel, du Àr det ju inte lÀngre, medan jag aldrig har blivit vÀn med hundar. Jag byter fortfarande sida pÄ gatan nÀr jag ser en person komma med en rottis eller schÀfer...
Hundar verkar ha pÄ kÀnn nÀr en person ogillar/Àr rÀdd för hundar. DÄ gör de en extra anstrÀngning att "bli kompis"...

Idag Àr vi verkligen jÀttelika med vÄra svar:-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, upptĂ€ckte att hundar Ă€r mer ”rĂ€dda” för mig 🙂 Men ibland kan man inte lita pĂ„ hundĂ€gare.

Susjos sa...

Visst ska man ha respekt för hundar, skulle inte klappa okÀnda hundar hur som helst!
Men nÄn bok om en hund har jag nog inte lÀst, förutom hunden i Fem-böckerna ja!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, lÀrde barnen att frÄga Àgaren innan man klappar.

Christian Lehmann Gisler sa...

Lassie Àr nog en klassiker för oss lite Àldre......
Synd bara att jag sÄ helt glömde bÀsta filmhunden BÄtsman, pinsamt!

Ha en trevlig Valborg!

Hanneles bokparadis sa...

Christian, man kan inte komma ihĂ„g allt 🙂