Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

25 april 2024

irriterande đŸŒ» helgfrĂ„ga

Det var en gÄng en trÀdgÄrd : minnen frÄn ett odlarliv av Karin Berglund beskriver hon trÀdgÄrd sÄ ljuvligt med alla dofter och fÀrger sÄ att jag blir helt lycklig över att ha en egen liten trÀdgÄrd. Man kan njuta Àven om man inte har en egen trÀdgÄrd. DÀr finns inget irriterande. Hon har skrivit en fantastisk bok om Linné, och mycket annat.
Jag Ă€r ganska nördig och kunnig vad gĂ€ller vĂ€xter, bĂ„de vilda och trĂ€dgĂ„rdsvĂ€xter. I översĂ€ttningar och beskrivningar blir jag nyfiken och vill gĂ€rna kolla vad författaren menar egentligen. Även i filmer ser jag ibland om det Ă€r fel, tycker att filmmakare skulle kunna göra bĂ€ttre research, be om hjĂ€lp.

Vad kan irritera dig i böcker? T.ex. felstavningar, upprepningar eller liknande undrar: Mia.

15 kommentarer:

KlimakteriehÀxan sa...

Har och har lÀst den dÀr Linnéboken, den Àr fin.

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehĂ€xan, Karin Berglund Ă€r fantastisk đŸŒ·

Äventyret framtiden sa...

Jag hade ocksÄ ett par böcker av Karin Berglund men inte Linnéboken. Irriterar mig pÄ sÀrskrivningar, det gör jag.

femfemman sa...

För tÀttskrivna/tÀtt-tryckta sidor. Ingea eller fÄ styckeindelningar. Klarar inte att lÀsa ...

Hanneles bokparadis sa...

Karin, trÄkigt nÀr det uppstÄr missuppfattningar.

Anna-Lena, vissa pocket har alldeles för snÄlt med mariginal.

znogge sa...

Jag lÀste ganska sÄ nyligen en bok som delvis utspelade sig i lilla grannhÄlan. Miljöbeskrivningarna stÀmde inte alls och det störde mig rejÀlt kan jag sÀga.
NÄgot annat som stör mig Àr att mÄnga författare inte vet hur man anvÀnder dels, dels.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, förstÄeligt, man vill ju kÀnna igen miljöer om författaren gör reklam för det.

Mrs Calloway sa...

ordentlig research Àr vÀl ett rimligt krav. jag kollar ocksÄ upp nÀr jag tycker att nÄgot skaver

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst vill man kolla upp en hel del fakta

Robert W sa...

Jag förstĂ„r inte riktigt. Vad Ă€r det du irriterar dig pĂ„? Bristande research? Är Karin Berglunds bok ett exempel pĂ„ detta eller vad har hennes bok annars med saken att göra?

BP sa...

Nu lÀser jag inte alls samma genre av böcker som du, men jag reagerar precis pÄ samma sÀtt som du. BÄde i böcker och i tidningar pÄ nÀtet. Jag som jobbat pÄ ett förlag Àr nog aningen arbetsskadad hÀr, men ÀndÄ.
Filmversioner av böcker har alltid gjort mig besviken. Undantag: "The World of Garp" frÄn 1982 - oooops...

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Karin Berglunds böcker Ă€r helt perfekta đŸŒ·

BP, faktafel i böcker och filmer Àr irriterande.

Mia Eggimann sa...

Jag hinner knappt lÀsa innan jag kastas ut frÄn din sida.

Åsa sa...

Jo, sÄnt Àr ju lite slarvigt.

Hanneles bokparadis sa...

författaren/översÀttaren kan ju frÄga, eller göra research.