Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 april 2024

Umberto D i svt

Umberto D. Italiensk långfilm från 1952 se: HÄR.
Ett klassiskt drama om den fattige Umberto som försöker leva ett anständigt liv på en ständigt krympande pension. Hans hyresvärdinna vill vräka honom och hans gamla vänner vänder honom ryggen när han försöker låna pengar. De enda vänner Umberto har kvar är den trogna hunden Fraik och hyresvärdinnans gravida hushållerska Maria. Regi: Vittorio De Sica. I rollerna: Carlo Battisti, Maria Pia Casilio, Lina Gennari, Ileana Simova, Elena Rea m.fl.

4 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för filmtipset! Jag ska tipsa min man om det.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en fin film, livet annorlunda i Italien 1952.

Znogge sa...

Det låter som en sevärd film. En hund är alltid en trofast vän men den sätter inte mat på bordet.

Trevlig fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en sevärd film, och visst är hunden en bra trofast vän, men behöver också mat och annan omsorg.