Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 oktober 2023

Monopol - tisdagstrio

Vi har självklart Göteborgs-Monopol, bekant med gatorna.

 
London-Monopol fick jag av en vän i England. Kul att köpa Kings Cross Station eller hus på Bond Street eller Old Kent Road...


Virginia Woolfs författarskap är brett, man upptäcker nytt hela tiden: "Om en kvinna ska kunna skriva en roman behöver hon pengar och ett eget rum!"


Novellhotellet har sitt ursprung i en skrivarkurs i London 2016.

Älskade skor
av Paola Jacobbi är en liten vacker bok, fick lära mej det mesta från träskor, tofflor till sportskor och stövlar, även skötsel.


Monopol (Stockholmsadresser från spelplanen, hotell, fängelse, tärningar, spelpjäser som t ex strykjärn och sko, pengar osv.) (i handling, titel eller på omslag)
- temat tisdagstrio hos: Ugglan.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Kul med Göteborgs- och Londonmonopol och fyndigt att tänka på Virginia Woolf och pengar. Boken om skor blir jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en liten vacker bok om skor, jag vet fler gator i Göteborg än i huvudstaden.

Cinnamon sa...

Tack för tipsen!

femfemman sa...

Har inte spelat mycket Monopol. Lite väl långrandigt spel. Men kul med både London och Göteborgsgator. Ha en fin tisdag

Znogge sa...

Monopol har vi här hemma men bara den vanliga varianten. Ärligt talat så tycker jag att det är ett ganska så tråkigt spel så det är inget vi väljer numera när det är dags för sällskapsspel. Har hänt väldigt mycket på den fronten så Monopol känns lite passé. Lite kul att den danska serien Matador är det danska namnet på monopol.

Hanneles bokparadis sa...

jag gillar flanera på gatorna i London 🇬🇧

Robert W sa...

Roligt med ett Göteborgs-Monopol!

Mrs Calloway sa...

Monopol spelade de vuxna om jularna under min barndom. ibland fick jag vara bank. somliga var väldigt dåliga förlorare.

Klimakteriehäxan sa...

Har aldrig tänt på Monopol. Mina föräldrar brukade spela det. Jag gillar andra brädspel bättre - för att spela spel är, rent generellt, kul!

Hanneles bokparadis sa...

om Monopol är kul eller tråkigt är inte poängen

Mia Eggimann sa...

Göteborgs monopol verkar väldigt kul.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, Göteborgs-Monopol passar mig perfekt 🧡

Monika sa...

Spelar sällan brädspel, men Göteborgsmonopol skulle jag vilja ha.

Anna i Portugal sa...

Vad roligt med Monopol med gator från annat än Stockholm! Det är kul att spela brädspel.

Hanneles bokparadis sa...

brädspel är väldigt populärt bland tonåringar

Ugglanoboken sa...

Roligt att det finns så många olika Monopol! Och förstås kul att du fick med Virginia Woolf!

Lena i Wales sa...

Jag har spelat Monopol med mitt barnbarn flera gånger, kul. Trots att de bor i Göteborgstrakten så har de Stockholmsspelet. Jag visste inte att det fanns ett Göteborgsmonopol.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, riktigt nöjd med att jag lyckades få med Virginia Woolf 🙂