Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 oktober 2023

boktriss U

Bokstaven är: U.
Författare: Nämn en författare på bokstaven det får vara för eller efternamn: Ulrika Knutson, journalist och kritiker på Göteborgs-Posten, har bland annat skrivit Den besvärliga Elin Wägner.

Boktitel
: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav:
Utsikter (2022) av Christian Munthe, professor i praktisk filosofi, boken innehåller åtta fristående noveller som flätar samman teman om flykt, hav, vyer, våld och framtid till en tät väv om människans villkor och utsikter.

Bokomslag: Ubåtsspionerna av Enid Blyton.


Boktriss hos: Mia.

10 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Men HUR kunde jag glömma ubåtsspionerna? Som jag själv översatt!

Mrs Calloway sa...

jag tror att Ulrika Knutson och Elin Wägner har en del gemensamt. ser ingen ubåt på nedersta bilden.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, bra böcker du översätter! 🙂

znogge sa...

"Ubåtsspionerna" har jag helt missat under resans gång. Ett bra val och en författare som fått många unga att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Ubåtsspionerna av Enid Blyton är nog inte den vanligaste av henne.

Robert W sa...

Alltid roligt när du får med en bok av Enid Blyton, men vad finns det för något på U på det omslaget?

KajsaLisa sa...

Gillar Blytonomslaget, så där härligt gammaldags.

Hanneles bokparadis sa...

gamla böckers omslag är nästan små konstverk.

Åsa sa...

Man får ju faktiskt lust att återuppta bekantskapen med Enid Blytons böcker, tack vare besöken här på din blogg. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag är lite barnsligt och har njutit av deras brittiska utflykter 🇬🇧