Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 november 2023

seriekaraktärer - kulturfråga

Barnmorskan i East End
, fantastik kvinnohistoria under flera decennier.
Mr Selfridge,
Belgravia och Downton Abbey har jag sett i svtPlay, men har inte koll på namnen, bra skådespelare allihopa, får googla.

Serier av Sally Rooneys böcker i svt har haft fantastiska skådespelare.

Vilka karaktärer tycker du extra mycket om? undrar Enligt O i: veckans Kulturfråga.

11 kommentarer:

Robert W sa...

Jag älskar Downton Abbey. Och visst finns det ett antal fantastiska karaktärer där.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, en serie man gärna ser om.

Znogge sa...

Jag tycker mycket om karaktärerna i den danska serien Matador.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tyckte om de delar jag såg.

Mösstanten sa...

Barnmorskan i East End brukar jag titta på. Den är nästan för sentimental, men bara nästan.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, ser East End som kvinnohistoria, alla förbättringar, inget fel att vara sentimental.

Anna i Portugal sa...

Selfridges och Downtown Abbey har jag sett och tyckte om, åtminstone de första säsongerna. De flesta serier tappar mig om de pågår för länge :)

Klimakteriehäxan sa...

Att "tycka extra mycket om" är ett kriterium som kräver viss eftertanke. Jag tycker bra om rader av figurer/roller men det är långt ifrån enkelt att peka på vad det är som gör dem älskansvärda.

Hanneles bokparadis sa...

karaktärer behöver inte nödvändigtvis vara älskvärda

enligt O sa...

Håller med om både Ronney och Downton, men de andra serierna har jag faktiskt inte sett.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, finns ganska mycket bra att välja på i svtPlay.