Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 april 2017

Danius + Proust = SANT

En lång fin artikel om Akademiledamoten Sara Danius i Tidningen Vi majnummer.
Hon har skapat en fantasifull dräkt av boksidor.

6 kommentarer:

Veiken sa...

När jag ser Sara Danius tänker jag alltid på hennes mamma...... no comments...

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, Danius levde inte med sin mor - utan med sin far... arvsynd finns väl inte längre

Mrs Calloway sa...

tack för tips! Sara Danius är en favorit! hon hade en bra uppväxt med sin far och ligger mycket lågt vad det gäller kommentarer om modern

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag gillar henne också, Sara Danius är mycket beläst och stor tillgång till svenska Akademien.

znogge sa...

Jag tänker också på hennes mamma. En synnerligen speciell kvinna...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ska inte en 55-årig kvinna kunna leva fri från sin mor - som hon inte ens har levt med...?!