Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 december 2017

katter, katter, katter - kulturkollo

Kulturkollo: Är katten det ultimata bokdjuret? ja, alla skriver om dem:
Byråkatterna (The Bureaucats 1986) av Richard Adams

Katten och djävulen (The cat and the devil) av James Joyce

De knepiga katternas bok (Old Possum's Book of Practical Cats) av T.S. Eliot

Rufus: berättelsen om en okuvlig katt 
(Particularly Cats and Rufus the Survivor),
Om katter (On Cats) av Doris Lessing

Jadekatten av Suzanne Brøgger

11 kommentarer:

Viktoria sa...

Jadekatten hade jag glömt! Tack för påminnelsen!

Robert W sa...

Det var många kattböcker det. Gatukatten Bob är också en trevlig bok.

Hanneles bokparadis sa...

Viktoria, jag gillar Suzanne Brøgger.

Robert W, kattböcker är populärt.

FrökenChristina sa...

Mina elever älskar Rufus. Brukar få läsa den högt ibland trots att de är tonåringar. De läser djurutbildning så den passar utmärkt.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, låter som en fin kombination.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de här böckerna...

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, äldre böcker och kanske inte så vanliga.

Mrs Calloway sa...

flera skriver om hundar...

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har inte räknat

Bokskorpionen sa...

Spännande boktips där! Tack! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Bokskorpionen, intressanta författare :)