Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 januari 2018

för Carl Jonas Love Almqvist-nördar

"Vanligtvis tänker vi kanske på rotlöshet som den identitetsförlust som kan uppstå när en människa tvingas lämna sin hemort. Men man kan också bli rotlös i sin egen kultur och tradition om roten inte får näring, eller rätt sorts näring." (sid 58 av Zyka)
ESSÄ är en ny intressant tidskrift vars första nummer handlar om Almqvist ur olika synvinklar. Historikern Henrik Berggren, nationalekonomen Jesper Roine, filosofilektorn Christine Zyka och poeten Johan Jönson skriver om essän ”Svenska fattigdomens betydelse” (1838) av Carl Jonas Love Almqvist. Essä, någonting mellan det personliga och det vetenskapliga.
bernur har också läst: HÄR.

6 kommentarer:

znogge sa...

Den sortens nörd är jag inte ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag tycker nog att Almqvist fortfarande är intressant.

Klimakteriehäxan sa...

Carl Jonas Love Almqvist-nördar??? Finns såna?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, tydligen eftersom det finns en helt ny tidning om honom.

Klimakteriehäxan sa...

Med en tämligen behärskad upplaga, misstänker jag ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, ingen aning ...