Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 maj 2018

vänner och fiender - olikhet


Nu är det högaktuellt med trädgård, där finns det många fiender och skadegörare som förstör det vi försöker sköta och få växa. Men då kan vi hämta hjälp i litteraturen; Trädgårdens vänner och fiender : tips och råd för naturlig balans mellan nyttodjur och skadedjur av Eva Fanqvist Skubla är en bok som jag önskar jag själv hade skrivit, jag försöker på alla sätt få en balans utan gifter - och har lyckats ganska bra. Boken finns på biblioteket.
Daisy Miller av Henry James berättar om en ung amerikansk dam som reser i en schweizisk semesterby och i Rom med sin mor och nioårige lillebror. Hon är mycket pratig och öppen, är vän med alla, träffar även unga män på tu man hand - vilket är mycket olämpligt för en ung kvinna 1879.


Vilka kulturella verk som handlar om vänner och fiender vill du lyfta fram? frågar Enligt O.

8 kommentarer:

Ylva sa...

Jag är ointresserad av trädgårdsskötsel, men tycker att det är fint med blommor och vi har en fantastiskt rhododendron hemma i vår trädgård från femtiotalet. Boken ser fin ut!

Robert W sa...

Det är bra om man kan använda så lite gifter som möjligt i trädgården.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, man ska vara rädd om de gamla buskarna.

Robert W, absolut, fienderna dödar varandra och snart har man en naturlig balans,

Mrs Calloway sa...

jag är verkligen ingen framstående trädgårdsmästare, men jag är mycket intresserad av trädgård och läser till exempel gärna trädgårdsböcker. rosenbuskar har jag i alla fall några stycken som verkar trivas

enligt O sa...

Kul tolkning av fiender! Jag ser fram emot att faktiskt få en trädgård till sommaren. Grannen kommer och gräver lite, förhoppningsvis i helgen och sedan ska vi så gräsmatta och jag vill plantera lite blommor och träd.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, lycka är en liten trädgård, sitta och läsa, lukta på blommorna.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, huvudsaken att man själv är nöjd.

FrökenChristina sa...

Unga män på egen hand. Jo, det är olämpligt 1879. Miller kan vara riktigt intressant ibland.