Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 maj 2024

Ekens tröst av Rolf Rådén

Ekens tröst (2024) av Rolf Rådén
Andra delen av Eken-trilogin. Året är 2159 och mänskligheten har misslyckats med att hejda temperaturökningen på vår enda jord. Haven har stigit med 15 meter medan årliga skogsbränder och översvämningar har kastat in världen i kaos. I Stockholm rasar en bitter maktkamp mellan stadens malmar medan dess invånare förtvivlat försöker överleva under knappa förhållanden.
Nattvakten Rafael har flytt Stockholm med sin nyfödda dotter Credo för att söka en fristad på en gård i Roslagen. Vägen dit kantas av faror i en sargad värld där girighet styr. Väl framme förbyts hopp mot förtvivlan när Credos liv hotas vilket förstärks av att Rafael blir tillfångatagen och inte längre kan skydda henne. Rafael som har flera liv än en katt, en riktig bladvändare.

   "De samlar lump, river isär tygets fibrer och spinner ny tråd som de gör tyg av"
   "Men här finns ingen lump", sa jag.
   "Några av oss är sakletare och tar sig till ovanjorden i små grupper, klär sig som Uslingar för att undgå upptäckt och rotar rätt på allt som går återanvända. Du skulle bara veta hur mycket som släpas ned till våra tunnlar av det som andra ratar. Vi återbrukar i stort sett allt. Men, kom nu. År du inte hungrig?"
(sid 262) Flera smakbitar: HÄR.


Ekens fall (2022) av Rolf Rådén första delen: HÄR.
En klimatdystopisk thriller som utspelar sig i en framtid där naturen slagit ned oss på knä, ödmjukt bedjande om nåd. I dessa ruffiga miljöer existerar karaktärer, tilltufsade av livet. Människor som försöker överleva.

10 kommentarer:

Lotten sa...

Klimatdystopier är en typ av dystopier jag kan tänka mig att läsa. Den här kände jag inte till.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, tyckte om denna, väckte en hel del tankar.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Behöver läsa en dystopi till Kaosutmaningen 2024, passar den här då tro?

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, denna är läsvärd dystopi och bladvändare.

Mrs Calloway sa...

har svårt med dystopier. men jag gillar titeln. tack för smakebiten!

Paula sa...

Jag gillar dystopier, inte alltid, men lämpliga att ta till ibland som omväxling. Tack för smak

znogge sa...

Tack för tipset.
Denna tror jag faktiskt att jag skulle kunna tänka mig att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

tycker mycket om Rolf Rådéns böcker, en riktig bladvändare.

Bokdivisionen sa...

Jag gillar dystopier men kände inte till honom!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, visst är det bra med Smakbitar och upptäcka nytt!