Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 januari 2023

Ekens fall av Rolf Rådén

Ekens fall (2022) av Rolf Rådén
En klimatdystopisk thriller som utspelar sig i en framtid där naturen slagit ned oss på knä, ödmjukt bedjande om nåd. I dessa ruffiga miljöer existerar karaktärer, tilltufsade av livet. Människor som försöker överleva.

Stockholm A.D. 2159 Nattvakten Rafael räddar ett övergivet spädbarn undan en flock vildhundar i ett Stockholm som raserats av kraftigt stigande havsnivåer. I ett försök att adoptera den lilla flickan dras Rafael in i den brutala maktkamp som rasar i Stockholm och han måste kämpa för att hålla sig och barnet vid liv. Detta i en stad där fattigdom och nöd får grannar att vända sig mot varandra. För vem kan Rafael verkligen lita på?  Riktigt intressant välskriven bladvändare. "Det vi gör idag påverkar morgondagen."

   "Lämna bort ungen, säger jag. Kommer inget gott ur det där." Dirk tog den lilla näven i sin egen skitiga, vände på den och klämde vid tumleden.
   "Inget chip, ser du. Den ungen är utan identitet, säkerligen olaglig. Förmodligen avkomma av daner som lever olagligt på Söder, någon olycklig jänta som fått kalla fötter och dumpat ungen för att inte bli avslöjad. Svårt för en flykting be nunnor om hjälp och få sin oäkting chippad. Då blir bägge två förpassade till lägret på Gärdet och där lever de lika länge som en öl är kall."(sid 36) Flera smakbitar: HÄR.



läst även: Albanens arv (2018) av Rolf Rådén som handlar om Sigge som fått sparken och vars liv har nått ett vägskäl. Nu vill han ha en förändring, bryta osunt leverne och dåliga ovanor. En välskriven läsvärd roman som överraskade mig positivt.

16 kommentarer:

Monika sa...

Den här boken kände jag inte till.

Lyrans Noblesser sa...

Intressant tema, men väldigt udda, gammaldags ordval med näve och jänta. Tack för smakbit, roligt med nya bekantskaper.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, helt ny, bra med Smakbitar.

Lyran, riktigt bra spännande bladvändare.

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten, det är en ny författare för mig.

Lotten sa...

Okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, Rolf Rådén har skrivit flera böcker.

Lotten, ny läsvärd bladvändare.

Lena sa...

Tack för smakbiten. Låter intressant.

Mrs Calloway sa...

kände inte till författren alls, men boken verkar intressant

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Boken verkar helt klart intressant.

Hanneles bokparadis sa...

välskriven bladvändare, lite annorlunda tema

Paula sa...

Synd att inte biblan köpt in den här, den förra titeln fanns. Tack för spännande smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Paula, boken är väldigt ny, försök igen.

Bokdivisionen sa...

Ingen osannolik framtid dessvärre.

Robert W sa...

Den kände jag inte till. Jag tycker det verka komma många dystopier numera. En följd av tidsandan?

Åsa sa...

Oj, det där lät dystert och tungt. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, bäst att vi börjar ta hand om vår värld.

Robert W, ibland kan dystopi tangera ganska nära verkligheten.