Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 juni 2021

brunnslockspoesi av Anna Greta Wide i Göteborg

Dag av gråhet och värme,
eftertanke och väntan.
Kväll av väta och ljumhet,
smeklust, gråtlust och sömnlust.
Natt som svallar och strömmar.
Natt av strandlösa drömmar.

                       Anna Greta Wide (1920-1965)
Man har tryckt poesi i brunnslock i Göteborg,
outslitligt, kan trampas hur mycket som helst.
 Anna Greta Wide har blivit återupptäckt och hennes dikter ha getts ut i två volymer; Vem vänder i ljus mitt mörker och Sedan kan allting hända. 2018 donerade släkten en resväska till brädden full med efterlämnade diktmanuskript, brev och fotografier till Göteborgs universitetsbibliotek.

Skrock om brunnslock: Brunnslock har olika betydelse, A ska undvikas kan betyda 'avgrund', 'avund', men K är bra, betyder, 'kärlek', 'kosing'.

Mellan brunnslock och stjärnor av Kjell Wigers innehåller trevliga funderingar och kåserier under hans dagliga promenader i och runt Göteborg. Många ämnen han tar upp; fisk, ledarhundar, gym, näsduksträd, fotboll, Sophie Elkan, författare som har en egen gata på Hisingen.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vilken fin idé att visa poesi på brunnslock. Anna-Greta Widén ska jag titta närmare på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, verkligen, jag lånade böckerna på biblioteket.

Ugglanoboken sa...

Gillar verkligen idén med poesi på brunnslocken!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, de gör stadspromenader roligare 🙂

Ama de casa sa...

Vilken kul idé och vackert blir det ju också på brunnslocken :-)
Själv undviker jag att gå på alla brunnslock, är lite rädd att dom ska ge vika. Vi har väl alla våra fobier ;-)

znogge sa...

Vilket bra initiativ. Tillgängligt för alla och lätt att stanna upp. Som Strindbergs ord på Drottninggatan.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, rädd för brunnslock är jag inte...

Znogge, visst är det kul med Strindberg på Drottninggatan.

Lena i Wales sa...

Wow, vilken bra idé.
Har inte hört talas om det.
Hoppas kunna komma till Sverige i slutet av sommaren och då ska jag hålla ögonen öppna.
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, visst är det fint med gatukonst!

Klimakteriehäxan sa...

Köpte brunnslocksboken av min kollega Kjell W på bokmässan. Riktigt trevlig!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, riktigt fina Göteborgs-promenader!

Veiken sa...

Det har jag aldrig sett, men så bra! Däremot har jag hoppat på och ibland undvikit brunnar beroende på vilken bokstav som stod på locket! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, haha, tydligen är du inte ensam om det 🙂

Hanna / Rak i ryggen sa...

Fantastiskt brunnslock! Nu måste jag åka till Göteborg 😊

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, bra anledning att åka till Göteborg 😀

Annette sa...

men så fint med dikter på brunnslock ♥

Hanneles bokparadis sa...

Annette, kul sätt att uppmärksamma Anna Greta Wide.