Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 oktober 2021

(bok)serier - helgfråga

Grafiska böcker, serier, är kul, både klassiker och nya: Jane Eyre av Charlotte Brontë, På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust, bibel, Röda rummet av August Strindberg, Röde orm av Frans G Bengtsson.
Liv Strömquists grafiska romaner är roliga, kloka och läsvärda.
Mias Helgfråga



Det finns många bokserier. Har du fastnat för någon och varför?
undrar: Mia i Helgfrågan.

14 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Liv S igen - du har verkligen utsett dig till hennes pr-person!!!

Lena sa...

Två gånger denna vecka när jag gått in på din blogg så har det kommit upp virusvarning och även ploppat upp reklam på hela skärmen. Kanske värt att kolla upp så du inte blivit hackad.

femfemman sa...

Bestsellerslukaren har läst hela Bridgertoneserien. Kunde inte sluta, trots att jag egentligen inte tyckteatt böckerna var något att ha... Konstigt,...
De sju systrarna, den serien tycker jag håller en helt annan nivå. Man får lära sig en hel del historiska fakta, sånt som man inte hade en aning om.
Serien är omdiskuterad, en del tycker att den är dålig. Jag gillar den. Då jag köper mina egna pocketböcker, så har jag två böcker kvar i serien. Författaren avled tyvärr i våras. Hon lär ha efterlämnat en halvfärdig bok, som sonen ska skriva klart
Gillar även Guillous släktkrönika.
Och alla deckare, där man följer samma personer i bok efter bok.
Det är så gott att känna igen sig.... så jag är allt en riktig serienörd. Där fick jag veta något om mig själv! Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Liv skriver ju serier 🙂

Lena, tack, viruskontroll säger dock att allt ok 🙄

Anna-Lena, läser inte så ofta serier av böcker.

Robert W sa...

Jag har läst Röde Orm, men minns den inte som en grafisk bok. Finns kanske flera utgåvor.

Jag råkade ut för samma sak som Lena förra gången jag besökte din blogg. Det var ett jäkla tjutande. Plus en uppmaning att ringa ett speciellt telefonnummer för att få hjälp. (Vilket jag givetvis inte gjorde!)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, knasigt och läskigt... har ju viruskontroller som säger allt ok. Röde orm av Frans G Bengtsson finns både som bok och serie.

Lena sa...

Röde orm är ju jättebra.

Fick upp konstig reklam nu också när jag skulle gå in på din blogg. Du kanske får kontakta blogspot och eventuellt gå igenom kommentarer på din blogg.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag har inte fått några spam eller konstiga kommentarer... viruskontrollen säger ok. Maken har läst Röde orm.

FrökenChristina sa...

Liv Strömquist är väldigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, klok och rolig.

Mia Eggimann sa...

Liv Strömqvist vill jag gärna läsa

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jag tror du skulle gilla hennes böcker.

Åsa sa...

Röde Orm funkade inte för mig som serieroman. Men däremot delvis biografiska böcker som Persepolis och Survilo! Tyckte så mycket om dessa, och Persepolis är ju en serie av serieböcker. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Persepolis är fin, finns i min bokhylla 🙂