Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 maj 2017

Döden på slottet av Pearl Buck 1938

"Om man inte ser eller hör något, måste man vänta. Kanske om några dar..." 
Hon mötte hans klentrogna blick och log milt. "Ni förstår inte, stackars man, eller hur? Men det är i alla fall sant. I länder som är äldre än vårt, i Asien, är detta välbekant. Det kallas prana, och det har skrivits många böcker om det. Det är inte fråga om spöken eller sådant nonsens. Man lär sig att förflytta sig till ett annat existensplan. Man måste ha vilja att lära sig det, förstås - och det innebär att ens önskan ska gå i uppfyllelse. Sen - ja, sen måste var och en be om det som han eller hon själv längtar efter." (sid 107)
Döden på slottet (Death in the castle 1965) av Pearl S. Buck börjar brittiskt mysigt på slottet vid frukostbordet, husan Kate har redan varit ute och plockat påskliljor i ägorna. Men stämningen tung för Sir Richard och Lady Mary bekymrade över det gamla slottet, för de saknar arvinge och de måste sälja. Men inte till en amerikansk spekulant som vill flytta hela slottet till USA. Vad ska alla vålnaderna säga om det? Ett gammalt slott med anor, där drottning Elisabeth hade bott.

En mysig underhållande bok, som kanske inte var just den som Pearl Buck fick Nobelpriset: "för sina rika och verkligt episka beskrivning av bondeliv i Kina och för sina biografiska mästerverk". Hon var mycket produktiv och levde många år i Kina med sina missionärsföräldrar.
Flera smakbitar: HÄR.
Kokos utmaning att läsa alla fjorton kvinnliga Nobelpristagare i litteratur.
Pearl Buck (1892-1973) USA 1938

25 kommentarer:

Monika sa...

Pearl S Buck har jag funderat på att läsa. Det finns fortfarande några nobelpristagare kvar som jag känner att jag vill ge en chans :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Buck har skrivit mycket, varierande genrer, jag vill läsa mer :)

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Pearl Buck fanns det böcker av i mitt barndomshem, och jag tror jag läste något under uppväxten... Men helt minns jag inte.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, första gången jag läser Buck, har några fler böcker i bokhyllan.

Margit sa...

Jag har läst tre böcker av Buck. Två tyckte jag inte om, men den tredje, The Good Earth, är väldigt bra. Just den berättar om Kina.

Hanneles bokparadis sa...

Margit, Buck har skrivit många böcker, något kanske faller i smaken.

Mrs Calloway sa...

Den goda jorden och forts. är fantastiska skildringar av livet i Kina. det var väl för den här serien hon fick sitt pris. PB fanns i föräldrahemmet. jag läste flitigt. senare köpte jag Den goda jorden i Beijing bara för att ha köpt den i Kina

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag får kolla om jag har den i min bokhylla

Lenes blogg sa...

Takk for smakebiten. Å lese en bok av de 14 kvinnelige nobelprisvinnerene høres spennende ut. Det kunne jeg tenke meg, så takk for tipset :)

Hanneles bokparadis sa...

Lene, intressant att lära sig mer om kvinnliga Nobelpristagare.

Bokdamen sa...

Pearl Buck har jag läst några böcker av för länge sen, men minns inte riktigt vilka. Tack för smakbiten!

Robert W sa...

Den boken verkar intressant. Tack för smakbiten!

Jokke sa...

Pearl S Bucks Good Earth är bra, också Manda är intressant. Hon skrev så många böcker, men inte för många. Pearl kunde tala många språk ..

Åsa sa...

Kände inte till författaren, men just den där boken blev jag nu väldigt intresserad av. Verkar som trivsam sommarläsning. :)

Boklysten sa...

Har läst mycket av Pearl Buck men inte just den där boken. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, min första bok av Buck.

Robert W, läsvärd bok.

Jokke, jag får kolla vad jag har i min bokhylla.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, perfekt sommarläsning! :)

Boklysten, Buck var verkligen produktiv.

znogge sa...

Denna har jag läst men det var några år sedan så det behövdes en uppdatering ;-)

Mia Eggimann sa...

Jag har några böcker av Pearl Buck och läst en eller två av dem, men kommer inte ihåg ett dugg.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag tyckte om denna :)

Marie, jag vill läsa fler.

Sara sa...

Pearl Buck vill jag läsa något av någon gång. Svårt att välja något när hon skrivit så mycket men gissningsvis blir det väl någon bok som finns på biblioteket eller om jag gör något loppisfynd...

Veiken sa...

Jag har läst någon bok av Pearl Buck. Jag kommer inte ihåg titeln på boken tyvärr! :(

Hanneles bokparadis sa...

Sara, så väljer jag också :)

Veiken, man glömmer lätt... jag skriver upp.

Paula i pörtet sa...

Hej, oj så nostalgisk jag blev nu.Jag läste Pearl Buck i början av åttiotalet, hann med Kejserlig kvinna. Den goda jorden. Den goda gärningen. Regnbågen. Gillade böckerna mycket. En gammal favorit helt enkelt

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag har inte läst henne tidigare