Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 februari 2024

What we did on our holiday - fem en fredag

What we did on our holiday Brittisk långfilm från 2014 Se: HÄR.
En dramakomedi om det gifta paret Doug och Abi som befinner sig mitt i en smärtsam separation. Dougs pappa Gordie lider av en obotlig cancersjukdom och till hans 75-årsdag samlas hela släkten i Skottland för att fira honom en sista gång. Inför Gordie låtsas Doug och Abi att de fortfarande är lyckligt gifta, men frågan är om deras tre barn lyckas hålla tyst om hur det egentligen ligger till? I rollerna: Rosamund Pike, David Tennant, Billy Connolly, Ben Miller, Amelia Bullmore, Celia Imrie m.fl. Fina skotska vyer.

1 När klev du senast ur din bekvämlighetszon? anpassningsbar, alla barnen gifta, inga tal att hålla i brådrasket 💗
2 När är du som mest bekväm? hemma i läsfåtöljen.
3 Vilken typ av kläder går du i hemma? bekväma myskläder, snart dags för trädgårdskläder 🙂
4 Vilken bekvämlighet i vardagen uppskattar du mest? vattenkokare,  täta bussturer.
5 Vid vilka tillfällen är du inte bekväm? stress.

Bekvämt - Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

21 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för tipset! Den kan jag tänka mig att se. Tycker om brittiskt i film och serier.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, trevlig fredagsfilm, vackra skotska vyer.

Rämmengården sa...

Den där filmen tror jag att jag har missat. Tack för tips. Trevlig helg!

femfemman sa...

Tack för tips!
Här går det fyra bussturer per dag. Till Tranemo. Där ifrån är det buss mot Borås varje timme. Och 100-bussen mellan Borås och Göteborg går flera gånger i timmen. Bara att inse att man bor i perefirin.

Hanneles bokparadis sa...

Skönt med täta busslinjer, en kvart tar det till Göteborg, inga P-problem.

Anna i Portugal sa...

Vckra skotska vyer ser jag i din kommentar ovan, jamen då... då vill jag se den! Tack :) Jag är mest bekväm hemma också.

Hannas krypin sa...

Gillar inte heller stress.

Hanneles bokparadis sa...

snart tar jag på mig trädgårdskläder 🙂

Ingrid sa...

Visst är det underbart att tänka på att det snart är dags för trädgårdskläder.
Ha en fin helg!

Mrs Calloway sa...

på 2:an har vi svarat likadant. inte helt oväntat. bekväma kläder och raggsockor i hemmet. något lite mera uppstyrt om jag går på stan

Susie på Stjärnarve... sa...

Den filmen MÅSTE jag se! Älskar Billy Connolly...
KRAM-Susie

Ylva sa...

Täta bussturer är jättebra i Göteborgstrakten. Jag klev ur bekvämlighetszonen på Kulturnatten i Växjö förra helgen då jag både dirigerade och sjöng opera!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, härligt med människor som bjuder på sig själva 🧡

Znogge sa...

Stress är inte bra i för höga doser så det ska man försöka undvika. Jag trivs ypperligt i min sköna läsfåtölj med tillhörande fotpall. Fårskinn och man sitter så bra där :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vi har sköna Lamino-fåtöljer med fotpall av fårpäls, funkar både för korta jag och lång make 💕

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Skönt att läsa, jag har fått låna ett gäng böcker nu med min ryggvärk så ska läsa dem.

Susjos sa...

Täta bussturer är verkligen bekvämt, det gillar jag med!
Trevlig helg!

BP sa...

Vattenkokaren - visst ja, den glömde jag. Använder den dagligen under vintern för att få snabbt kokande vatten till mina Blå Bandet-soppar som värmer så fint när det är kallt.
Stress - är nåt jag aldrig varit känslig för, och nu som pensionär vet jag knappt hur det stavas länge;-)

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, tack detsamma!

BP, vattenkokare används till mitt te varje morgon 🫖

it_is/Anette sa...

Skoj att läsa dina svar på fredagens fem.
Håller helt med dig om att stress inte är någon bekväm känsla att vara.
Ha en fin lördag

Hanneles bokparadis sa...

Anette, jag har blivit sämre på att trivas med stress.