Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 februari 2024

genrer - helgfråga

Serier läser jag inte så ofta, men brittiska kvinnliga författare trivs jag med. Litterära biografier är intressant. Lycka är att hitta en bok som för en till en annan tid och plats, att man glömmer allt runt om en stund. Läser gärna böcker som är värda en omläsning, därför stannar vissa böcker i mitt bibliotek. Läser gärna olika genrer; litterära essäer, litteraturhistoria, olika faktaböcker, klassiker, lyrik.

Det finns otroligt många serier i olika genrer. Är det någon speciellt serie du fastnat för? undrar: Mia.

11 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Vår gemensamma favorit Edna O'Brian kan väl sägas ha skrivit serie???

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag har läst Edna O'Briens trilogi, och Jane Gardams anglofiliska trilogi, men jag söker inte serier aktivt. Ewa Klingbergs böcker är trevliga men ganska fristående.

femfemman sa...

Gillar ju serier, där man känner till huvudkaraktärerna och får vara med om detas utveckling... åt olika håll. Samt bra deckare. Historiska böcker.Biografier...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, precis, visst är det trevligt att vara bekant med karaktärerna.

znogge sa...

Vissa serier följer jag och två exempel är Jungstedts och Griffiths böcker är två exempel.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, läst ett par av Griffith, Sagan om ringen-trilogin av Tolkien läste jag för länge sedan.

FrökenChristina sa...

Är man inte en seriemänniska är det okej. Det finns serier som jag tycker om ibland.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, jag har precis läst första delen i en ny serie 🙂

Mia Eggimann sa...

Jag tycker allt verkar vara serier numera.

Lena sa...

Jag läser väldigt blandat, men visst fastnar man i vissa serie. Alldeles för många emellanåt.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, inte i böcker jag läser mest.

Lena, riktigt många serier börjar jag inte ens.