Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 februari 2024

Sara Lidman omslagsflicka i Parnass

Sara Lidman på omslaget i nya litteraturtidningen Parnass för hon skulle ha fyllt 100 år i december. Moder är en central figur i hennes författarskap. Ingen av hennes många böcker har blivit filmad, teateruppsättningar finns. Professor Birgitta Holm har skrivit boken Sara : I liv och text (1998).
Till min födelsedag har jag fått ett fint bokstöd av min västerbottniska svärdotter. Hon blev glatt överraskad att jag genast kände igen författaren. Sara Lidman har fått sällskap av Torgny Lindgrens böcker i min bokhylla.

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Nu blev jag påmind om att jag vill läsa Hjortronlandet.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Lidman har skrivit många böcker.

Znogge sa...

Vilket fint bokstöd och ett bra sätt att låta författarna ta ännu en plats i bokhyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Novellix bokstöd trevligt inslag i biblioteket, finns även på bibliotek i Göteborg, som fina smycken.

Klimakteriehäxan sa...

Av de två västerbottningar du nämnder föredrar jag Torgny.

Ylva sa...

En gammal bekant, Charlotta från Hedemora, är utgivare på Parnass. Jag har inte läst tidningen men hon är duktig. De där bokstöden är så fina!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, nu är det Sara Lidman som fyllt år, intressant litteraturtidskrift.

Ylva, bokstöden lyfter verkligen biblioteket, lättare hitta favoriter 🙂

femfemman sa...

Sara Lidman är bekant. Har läst någr böcker. Mänskliga böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, Lidmans böcker är speciella.

Mrs Calloway sa...

jag säger som Klimakteriehäxan. föredrar absolut Torgny Lingren

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, honom tänkte jag berätta om en annan gång, har lika många böcker av båda