Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

16 februari 2024

Darling 🇬🇧 svt - Fem en fredag

Darling Brittisk lĂ„ngfilm frĂ„n 1965, se: HÄR.
Ett romantiskt drama om den unga, uttrÄkade och vackra modellen Diana som Àr fast besluten att bli rik och berömd. Av en slump trÀffar hon tv-journalisten Robert och de inleder ett förhÄllande trots att de bÄda Àr gifta pÄ varsitt hÄll. Tidsperioden Àr the swinging sixties och Diana och Robert rör sig nu hemtamt i Londons kulturella jetsetkretsar. Diana blir dock snabbt uttrÄkad och det dröjer inte lÀnge förrÀn hon börjar inleda relationer med andra och rikare jetsetmÀn. Regi: John Schlesinger. I rollerna: Julie Christie, Dirk Bogarde, Laurence Harvey, Roland Curram, Helen Lindsay, m.fl. Julie Christie belönades med Oscar för sin roll.

1 Vilken skiva kan du lyssna pÄ repeat? No milk today, my love has gone away av Herman's Hermits.
2 Vad Àr nÄgot Àckligt som hÀnt dig pÄ restaurang? inget.
3 Vad vill du uppleva innan du dör? redan gjort vad jag drömt.
4 Vilken Àr den bÀsta sitcomen? fÄr googla vad det Àr.
5 Vilka tre appar i telefonen anvÀnder du mest? brittiska radiostationer, Göteborgs-Posten, svtPlay.

Spretigt Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

19 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den hÀr gamla filmen har jag inte sett sÄ tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en tidsskildring.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Åh bra musiksmak du har :)

Hanneles bokparadis sa...

SaraMadeleine, var du född nĂ€r denna spelades...? 🙂

Anna i Portugal sa...

Det vet jag inte ens vad det Àr för lÄt :) HÀrligt att du kÀnner dig klar med upplevelser, att du gjort allt du vill göra. Gissar det infunnit sig ett stort lugn inom dig dÄ. Jag kÀnner likadant faktiskt, om jag skulle dö nu Àr det okej utifrÄn den synvinkeln i alla fall :)

znogge sa...

Det lÄter som en intressant film och jag kan tÀnka mig att den Àr ett tidsdokument. Vilka lÄtar jag kan höra pÄ repeat gÄr lite i vÄgor och beror pÄ min sinnesstÀmning.
NÀr det gÀller punkt 3 sÄ skulle jag gÀrna vilja Äka till Gotland och det kÀnns vÀl relativt rimligt.

KlimakteriehÀxan sa...

Men NÅNTING har du vĂ€l kvar pĂ„ din bucket list?

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, finns mycket fint i Sverige!

KlimakteriehĂ€xan, med förĂ€ldrar som bara fick gĂ„ fem Ă„r i skolan under kriget sĂ„ var min mycket avlĂ€gsna dröm att komma till universitetsvĂ€rlden, har rest lite ocksĂ„, lĂ€rt mig segla och fĂ„r göra massa spĂ€nnande saker med barn och barnbarn, som jag inte ens kunnat drömma om, följa pĂ„ deras spĂ€nnande arbetsplatser 💕

Mrs Calloway sa...

och jag som vill göra massor av saker medan tid Àr! inte minst vill jag lÀsa massor av böcker

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har ocksĂ„ massa böcker jag ser framemot att lĂ€sa! 📚

Susjos sa...

Den filmen har jag inte hört talas om? KÀnner igen lÄten "No milk today", den Àr bra!
Ha en fin fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, svartvita filmer frÄn 1960-talet kanske inte Àr sÄ kÀnda...

Kina sa...

Har inte sett filmen och kÀnner inte igen skivan. Och det som hÀnder det hÀnder! Efter ett lÄngt liv sÄ har man ju gjort mycket, och jag tycker jag haft min beskÀrda del av bÄde lyckliga och olyckliga erfarenhet. KÀnner mig ganska glad och nöjd med livet!

Hannas krypin sa...

Vet inte vilken lÄt du menar. MÄste nÀstan googla eftersom jag ser att Orsakullan vet vilken det Àr.

Boklysten sa...

HÀrligt att kÀnna att man gjort allt man drömt om. SjÀlv har jag mycket kvar som jag skulle vilja hinna uppleva.

Paula sa...

Nu sitter jag hÀr och gnolar pÄ No milk today...det var lÀngesen! Alla sÄnger lÀt sÄ mycket snÀllare förut! Milda vackra sÄngröster och enklar melodier...

Hanneles bokparadis sa...

Paula, sant. LÄtarna lÀt snÀllare förr.

BP sa...

AlltsÄ - jag visste inte att du var född nÀr Herman's Hermits höll pÄ. Det var jag (uppenbarligen) ocksÄ. Kan nynna lÄten Àn idag:-) SÄdana lÄtar görs inte lÀngre. Bara att titta pÄ Mello för att fÄ bekrÀftat att kvalitén för sisÄdÀr 50-60 Är sedan var betydligt bÀttre.

Sitcoms - hahaha! Jag fick ocksÄ googla, men insÄg efter svaret att jag aldrig följt en sÄdan...

Hanneles bokparadis sa...

BP, det var skillnad pĂ„ lĂ„tar förr, gillar lyssna nyare ocksĂ„, har ju barn och barnbarn, varierar min musik och lĂ€sning 🙂