Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 februari 2024

slottsbibliotek #1

Vid resor vill jag gärna titta på bibliotek, hemma hos, i slott.
Mysig läshörna i ett skotskt slott. Skrivbord vid fönstret.

Coffee table-böcker och sittplats vid fönstret.
Skottland Portmore House

10 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Bibliotek är alltid rogivande. Vi hade ett bibliotek på vår veranda i det 30-talshus vi bodde i i Kåhög.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, bibliotek på veranda låter annorlunda.

Znogge sa...

Visst är det en speciell känsla att besöka bibliotek oavsett om de är privata eller offentliga. Slottsbibliotek har vi sett några och jag hade gärna slagit mig ner där med en bok och en kopp te.

Hanneles bokparadis sa...

Znogga, det är så rofylld stämning på bibliotek, även i moderna som är lite livligare 🙂

Carita Liljendahl sa...

Jag vill inte längre ha böcker i hyllor hemma.
Men det där biblioteket, i det gamla huset - SÅ vackert och stämningsfullt!

Hanneles bokparadis sa...

Carita, så tänker många, men jag trivs med mina... och allt finns inte som ljudböcker.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Härligt. Tack för bildresa :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, funderar på att visa flera 🙂

BP sa...

Så du har startat ett nytt tema med slottsbibliotek på lördagar. Ledsen tjejen, men jag har inte besökt ett slott på flera decennier, inget bibliotek heller för den delen, varken på ett slott eller i min kommun. Ooooops!!!
Hoppas du får många bidrag. Temat är ju minst sagt udda och svårt, men vem vet.
Lycka till!

Hanneles bokparadis sa...

BP, vi besökta flera franska slott i höstas när vi var i Normandie.