Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 maj 2018

Författare till yrket av Haruki Murakami

"Jag tror att det är viktigt för en författare in spe att framför allt läsa mycket böcker. Jag ber om ursäkt för denna självklarhet, men läsning är trots allt den allra viktigaste skolningen. Den är omistlig. För att kunna skriva romaner måste man förstå hur en roman är uppbyggd: man måste förstå det från grunden och lära sig känna det rent fysiskt. Det är lika självklart som att knäcka ägg för att göra en omelett." (sid 82)
Författare till yrket av Haruki Murakami skrev han för att: "När jag får frågor från unga människor undrar de ofta vad som krävs för att bli författare vilken sorts utbildning, vilka erfarenheter. Samma fråga ställs oavsett var i världen jag befinner mig."
I boken finns bland annat kapitel:
# Om originalet.
# Vad ska jag skriva? 
# Konsten att skriva romaner.
# Vem skriver man för? 
En väldigt personlig bok, innehåller många råd, idéer, tips, perfekt läsning för debutant, temat denna vecka i Kulturkollo.

18 kommentarer:

Ela sa...

Den måste jag ju läsa! Tack för tipset.

Robert W sa...

Den självklarheten uttryckte han mycket väl!

Hanneles bokparadis sa...

Ela, en trevlig bok man kan läsa även om man inte har författarplaner.

Robert W, rekommenderar att läsa hela boken!

KajsaLisa sa...

Eftersom jag själv försökt fuska i det här ämnet kan det nog vara intressant. Själv tror jag det viktigaste är at ro på sitt projekt och att vara nogrann.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, skriva om något man verkligen brinner för, dagbok till och börja med.

Paula sa...

Jag kommer aldrig att skriva en bok. Däremot har jag planer på att köpa en bok som hjälper mig att berätta om mitt liv och min släkt för mina efterlevande. Eftersom jag är den sista i min generation i släkten tycker jag det är angeläget.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, egen släkthistoria är intressant.

Mösstanten sa...

Min man lånade den på biblioteket så den ligger här hemma. Jag tror inte att jag läser den nu i alla fall. Har för mycket annat som ska läsas. Men den är säkert läsvärd.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, snäll make.... Murakami skriver så trevligt.

znogge sa...

Den enkla sanningen är att läsningen är vägen till mycket och en väg som leder framåt! Tyvärr är det svårt att övertyga barn om det så man får ligga i...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, svårt att se nytta och nöje...

Boklysten sa...

Den känner jag inte till. Har inte läst något av Murakami trots att jag har några i bokhyllan

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, denna är ganska ny, vi har också några Murakami i bokhyllan, några makens

Ama de casa sa...

Själv är jag periodare när det kommer till att läsa böcker, så det lär aldrig bli nån författare av mig :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag läser gärna andras böcker :)

Klimakteriehäxan sa...

Många författare ger samma råd: läs vad andra skriver.

Ylva sa...

Spännande! Jag blev förvånad när en kompis som är poet sa att hon inte läser böcker, men då förstod jag varför hon inte kan stava...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Murakami skriver mycket annat också, en bra bok, läs den.

Ylva, jag skulle lära mig svenska skrivregler, alla undantag... hopplöst, då valde jag att läsa böcker i stället...