Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 juli 2018

fynda när biblioteken gallrar

kunde inte låta bli att plocka med mig Kärlek etc. (2000) av Julias Barnes, Solnedgång och andra noveller (1988) av Isaak Babel och Ordspråk från när och fjärran (1998) av Axel Scheffler. (Ung mans dagbok av Per Per Wästberg lämnade jag kvar).

10 kommentarer:

Mösstanten sa...

Kärlek etc har jag läst. Fin bok. Trevlig film också, vill jag minnas. De andra två är säkert också bra. Det är det värsta (eller bästa) med att gå in någonstans där det finns böcker - man kommer ofta ut med ett par stycken.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det värsta... man kan ju låta dem resa vidare efter läsning någon annanstans :)

znogge sa...

Även på vårt gallras det nu och jag såg en bok om Stockholm som jag hade velat ha. får bli ett återbesök i dag tror jag för jag har böcker att hämta.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ibland försvinner de bra böckerna snabbt.

Läsvärd eller inte sa...

Jag brukar fundera på vad som händer med böckerna som biblioteken inte får sålda. Jag hoppas verkligen att de inte slängs. Med det vill jag säga att jag blir glad att du hittade några böcker så att de får ett nytt hem

Hanneles bokparadis sa...

i Göteborg är utgallrade böcker gratis, de flesta ser ut att hitta ett nytt hem.

Villa Frejas bokblogg sa...

Det är svårt att hålla sig undan när biblioteket gallra.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, en kan hitta riktiga bokpärlor ibland.

Paula sa...

Älskar ordspråk! Jag fyndar bara fackböcker. Inga andra får plats i min lilla lya. Förr om åren var det svårt att baka finsk rahkapiirakka, nuförtiden finns ju kvarg i olika utföranden överallt. Det enda jag saknar numera är piimä, surmjölken!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, romaner kan man ju låna på biblioteket, mest faktaböcker här med, ifall det inte är en författare jag "samlar". Visst finns de de uppsjö av sura mjölkprodukter, toppen!