Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 maj 2024

bättre förr? 💙 fem en freddag

Allätare, även med musik.

1 Vad får dig att känna dig ung? umgänge med barnbarn.
2 Vad får dig att känna dig äldre? umgänge med gnälliga människor.
3 Vad får dig att känna dig optimistisk? har optimistisk läggning.
4 Vad får dig ur ett dåligt humör? bra film eller musik.
5 Vad får dig att känna dig levande? lära mig nytt.
Känna känslor hos: ElisaMatilda.
Var det bättre förr? se: HÄR.
Man hör det titt som tätt: "Det var bättre förr". Kanske är det vanligare bland äldre att ägna sig åt nostalgi och tillbakablickande. Vad innebär det för tillvaron? Finns det risk att man förskönar det förflutna, eller är det sunt och rent av positivt att vara nostalgisk? Gäster i studion är  Amelia Adamo, etnologen Jonas Engman och antikexperten Peter Pluntky.

22 kommentarer:

Mösstanten sa...

Tack för tipset? Det tål att diskuteras om det var bättre förr. Mycket var sämre, men inte allt. Man får försöka se på frågan öppet och fråga sig om vi har förlorat något som vi borde ha behållit. Men nu går utvecklingen så fort och det är svårt att greppa allt. Det är svårt att inse alla konsekvenser av en ny teknik till exempel.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, sevärt program, värt att fundera på.

Mrs Calloway sa...

barnbarn och nya kunskaper är alltid uppiggande. gnälliga människor kan också vara uppiggande i mindre doser

Madde sa...

Allt var verkligen inte bättre förr, och precis som du skriver. Lätt att försköna. Däremot tror jag det var lättare förr. Barnbarnen är alltid livets efterrätt.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, gnälliga människor som jag inte är beroende av kan vara ok i små doser.

Madde, jag är inte speciellt nostalgisk.

Znogge sa...

Det är en intressant fråga. Visst fanns det saker som var bättre förr men det finns också väldigt mycket som är bättre nu. Dessutom så är det ju subjektivt när det gäller åsikter. Sedan finns det så klart saker som kan mätas och då kan man jämföra resultatet över tid.

femfemman sa...

Mycket intressant spörsmål! Visst finns det saker dom var bättre förr. Och sånt som är bättre nu. Förr var vissa sjukdomar en dödsdom. Idag finns det bot för många av dem. Eller iaf bromsade medicin. Bilarna är säkrare. Vägarna bättre.
Sen är det det där med det sociala. Hur folk mår. Tror definitivt att det var bättre förr. Inte alls samma press på att "duga", som idag.
Det jag allra mest tänker på, som var bättre förr, det var de spontana besöken. Det kunde stå någon vän utanför förren, komma in någon timme på en kopp kaffe, och sen åka iväg. En trevlig stund I goda vänners lag, i all enkelhet. Det saknar jag!

Hanneles bokparadis sa...

Titta gärna på filmsnutten, intressanta synpunkter. Jag saknar inget från förr, tycker enklare nu, folk "tävlar" inte med varandra, alla "duger".
Ungdomar får vara olika, sig själva, mindre mobbning nu. Spontana besök saknar jag inte; tråkigt åka iväg och knacka på när ingen hemma, bättre att ringa med mobilen först.

Lena i Wales sa...

Jag har inte sett programmet ännu, men verkar värt att se. Har inte fått igång SVT-play sedan jag kom tillbaka från Nya Zeeland.
Dock tror jag inte att allt var bättre förr, en del var bättre då och en del är bättre nu.
Bra svar på frågorna.
Önskar dig en skön helg!

Paula sa...

Visst är det bra att man fortfarande lär sig nytt, mitt problem är att jag tappar den nya kunskapen så snabbt nuförtiden, speciellt om jag ska läsa och lära. Ha en fin helg

BP sa...

Jättebra svar på frågorna. Just umgänge med gnälliga människor i mitt fall gör att jag ytterst sällan umgås med personer som är i min ålder. Tyvärr gnäller de mest...

Hanneles bokparadis sa...

undrar vaffö det bli så...?

Anna i Portugal sa...

Musik och dans samt poolbad är bra grejer för att få tillbaka glädje och ett bra humör!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, fint, fast pool och spa har inte varit mina element, hellre promenad i regn ☂️

Klimakteriehäxan sa...

Må vi aldrig sluta vara optimister, Hannele!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag har svårt att oroa mig i förväg

Susie på Stjärnarve... sa...

Inte var det bättre förr inte, men jag personligen var bättre!
Visst skulle det funka med att ha mobilerna på när man är ute i trädgården och lite rädd för att nåt ska hända, men...
Har man en gubbe som aldrig vill ha med sig sin och om han nån gång har det (efter tjat av mig) så har han den inte på, då är det ganska så meningslöst!
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, min make har blivit bättre på att svara i mobilen, kram

it_is/Anette sa...

Kul att läsa dina svar, tyckte det var bra frågor denna fredag och så skoj läsa allas svar.
Att lära sig något nytt, att vilja lära sig något nytt, vilket jätte bra svar på frågan om att känna sig levande.

Ha en fin vecka

Hanneles bokparadis sa...

Anette, visst känner man sig levande när man lär sig nytt!

Susjos sa...

Härligt att du är allätare vad gäller musik, samma här, och så kul att du orkade se hela den långa finalen i ESC!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, familjen har olika smak, och jag vill lyssna lite nytt också!