Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 april 2018

exotiska länder - topplista kulturkollo

Exotiskt är en definitionsfråga, finns folk som tycker Sverige är exotiskt.
Jag kallade honom Slipsen av Milena Michiko från Japan.
Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset från Norge.
Flackland av Hertha Müller från Rumänien.
Orons bok av Fernando Pessoa från Portugal.
De små tingens gud (The God of Small Things) av Arundhati Roy från Indien.
Blandat när Johanna vill se exotiska länder.
Kulturkollo är också ute på resa.

30 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Det beror väl på vad man bor, om man bor i Sverige tycker man nog inte det är så exotiskt.🤪 Däremot skulle jag nog gärna vilja läsa om Japan.

Monika sa...

Jag har också lite problem med att definiera "exotisk", men jag läser nog inte så många böcker som kan räknas som det. Inte heller dina har jag läst.

Ugglanoboken sa...

Blir nyfiken på att läsa något av Pessoa, nu när jag har läst Tabucchis Rekviem.

Mösstanten sa...

Fina tips du har. Jag har läst Lavransdotter och de småtingens gud. Alla dina andra verkar spännande.

Marie i Skrifvarstugan sa...

Exotiskt kan vara så olika för olika människor. Men jag noterar dina böcker - intressanta :-)
Önskar dig en fin ny vecka ! :-)

violen sa...

Det var intressanta tips!

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, det är ungefär så jag menar, Norge är exotiskt för mig, Japan är jag nyfiken på.

Monika, jag har mest rest i länder som liknar Sverige.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag vill läsa mer av Fernando Pessoa, fats det var Antonio Tabucchi som skrev Rekviem, båda från Portugal.

Mösstanten, jag tycker dessa är intressanta; Hertha Müller har ett helt eget språk, skriver "enkelt" om svåra saker.

Hanneles bokparadis sa...

Marie i Skrifvarstugan, till Indien ville jag resa som ung, önskar dig detsamma!

Violen, läsvärda allihopa.

Freja, var så god.

znogge sa...

Beroende på var man bor så blir andra länder exotiska. Sverige är dessutom ett avlångt land som bjuder på stora olikheter när det gäller naturen vilket brukar uppskattas av långväga gäster.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, precis! Norden är fortfarande exotiskt för mig, har verkligen inte sett allt!

Ylva sa...

Ja, exotiskt beror ju på var man bor. Den med slipsen låter spännande!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, Milena Michikos bok är väldigt japansk.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna på din lista. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, varsågod!

Villa Frejas bokblogg sa...

Sv. Hotellet i hörnet... Utspelar sig förvisso i Seattle men i Chinatown och den japanska kulturen.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, aha, man kan ju ha exotiska platser överallt.

Villa Frejas bokblogg sa...

Sv tack. Det är autokorrekt som ställer till det ibland. Stackars Navid.

Mrs Calloway sa...

slipsboken gillade jag mycket. Kristina Lavransdotter också och Herta Müller. Orons bok har jag just klickat hem

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, intressanta lässtunder du har framför dig!

Benita sa...

Har inte läst någon av böckerna

Hanneles bokparadis sa...

Benita, inte för sent än

Klimakteriehäxan sa...

Om Norge är exotiskt så är Lavransdotter perfekt! Från Rumänien har jag kanske aldrig läst nåt???

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, för mig är Norge exotiskt...

Lena sa...

Tack för spännande tips.

Bokdamen sa...

Hertha Muller har jag läst annat av, tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag tycker om dessa böcker.

Bokdamen, detta är hennes första.

Klimakteriehäxan sa...

PS jag är en av kanske få som inte tog mig igenom De små tingen. Familjen skulle se "Sound of Music" på bio, det var starten. Men hur jag än läste kom de aldrig iväg. Jag gav upp. Har inte försökt igen.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, du behöver inte ligga sömnlös för det...