Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 februari 2019

fem frågor - åldern är bara en siffra

 Frågorna hittade jag hos Elisa som fyller år och hos Boklysten.
.
1. På vilket sätt är du äldre än vad du är? Jag är långsammare, sönerna gör saker mycket snabbare, de är starkare. Jag hänger med barnbarnen ganska bra, men har inte samma ork.

 2. På vilket sätt är du yngre än vad du är? Kanske är jag ganska fördomsfri, tycker om att umgås med ungdomar, lyssna på olika sorters musik. Men jag klär mig som en rosa tant, vill inte se yngre ut. Dottern säger att jag är bättre på knäböj än många 30-åringar.
 3. När var senast du kände dig "gammal i gamet/gemet"? Jag kan fortfarande prata allt möjligt med olika åldrar, olika yrken, intressen, försöker hänga med. Jag ber gärna om hjälp med saker som jag inte kan, lär mig nytt hela tiden.

4. Vad har du insett mer ju äldre du blivit? Jag bryr mig mindre om vad andra tänker om mitt liv, mitt sätt att vara, eller mitt utseende.

5. Har du någon gång ljugit om din ålder? Minns inte, maken är yngre än jag, det var svårt ibland att komma in på ställen, jag såg ung ut.

15 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det är mycket som är bra med att bli äldre, tycker jag. Att ha hittat sin plats. Att bottna. Att våga välja bort.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag vill inte bli yngre.

Znogge sa...

Punkt nummer 4 stämmer verkligen inser jag också!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kanske inte åldern, kanske har jag alltid varit sån.

Ama de casa sa...

Rolig lista det där - kul att se dina svar :-)

Ljugit om åldern har jag gjort i ungdomen för att komma in på ställen, disko, bio etc. Nu behöver jag inte ljuga, eftersom jag precis har passerat 30... ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, för mig var det tvärtom, jag hade åldern men såg ung ut :)

skogsnuvan sa...

Vilken härlig inställning till åldern du verkar ha. Önskar att jag kunde vara lika positiv och se det bästa. Det bästa för en pessimist som jag är trots allt att jag slipper jobba.

Hanneles bokparadis sa...

skogsnuvan, jag har tyckt om mina jobb, men ganska skönt att ha egentid, läsa och vara med barnbarn ❤️

Paula sa...

Visst är det skönt att slippa bry sig om vad andra tycker o tänker om en! Jag klär mig absolut inte ungdomligt även om jag också anammat tights, men bara till långa tunikor, men jag gillar mönster och färger så det blir inget grått o tråkigt. Trevlig lördagskväll

Hanneles bokparadis sa...

Paula, färg gillar jag, helst rosa ❤️

BP sa...

Vilka ärliga och bra svar. Håller helt med dig om att jag också bryr mig mindre om vad andra tycker om mig. Åt andra sidan har jag alltid varit mig själv och har levt efter mottot - "take me or leave me".
Du verkar ju vara en cool tjej, så varför klär du dig som en tant? Tycker kläder ska absolut spegla och understryka ens personlighet.

Boklysten sa...

Håller med om att man bryr sig mindre om vad andra tycker när man blir äldre.

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag klär mig som jag vill; till en rosa tant; kort och tjock 😎

Boklysten, i och för sig har jag kanske alltid gjort som jag vill, inte som alla andra.

Rak i ryggen sa...

:) Punkt 4 borde de lära ut i skolan. Snyggt med rosa!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, i viss ålder kanske de unga vill vara som kompisar.