Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 november 2016

resor

Jag älskar att resa i läsfåtöljen och läsa gamla resehandböcker och berättelser. De äldre guideböckerna är ofta väldigt personliga och roliga. Jag väljer att läsa om platser där jag varit, intressant att se hur mycket som har förändrats, känna atmosfären hur det var förr.
Just nu läser jag när Z Topelius var i London 1862, mera om det: HÄR.

Vi romantiska resenärer : Med Ellen Rydelius i Rom av Carina Burman berättar om den mycket beresta Ellen Rydelius (1885-1957) som ibland tog med sig dottern Ria Wägner. Burmans bok handlar om Rydelius bok Rom på 8 dagar (1927), ett pionjärverk i sin genre - av en kvinnlig författare. Många guideböcker är ju skrivna av män (som hade marktjänst under resorna, nån som tog hand om barnen). Burman berättar om Rydelius uppväxt hur hon tog studenten och började studera i Uppsala 1903, intressant kvinnohistoria.

En irländsk dagbok av Markus Feldenkirchen berättar om Benjamin som reser till Irland med sin klass 1989, tillsammans med en lärare som älskar Irland och de har läst Irländsk dagbok av Heinrich Böll tillsammans med eleverna. Tyskland och Irland var delade båda två, under deras resa föll Berlinmuren.

"Olika typer av resor har varit ett tema tidigare, nu känns det för mig dags att återanvända det. Vi ska ju resa ganska långt under jul och det börjar kännas lite pirrigt. Många böcker jag läser handlar om resor, mer eller mindre frivilligt genomförda sådana. Berätta om tre böcker som innehåller någon form av resor!" föreslår Lyran.

20 kommentarer:

Robert W sa...

Litteraturen vet inga gränser. Det är bara att slå sig ned i fåtöljen och fara iväg.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, visst är det härligt!

Den läsande Kaninen sa...

En intressant trio, har bara läst En irländsk dagbok

Hanneles bokparadis sa...

läsande Kaninen, olika gamla resor.

Sara Pepparkaka sa...

Carina Burman brukar skriva intressanta saker, men den här har jag inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, Burman skriver bra här också, ganska ny bok.

Boklysten sa...

Tre trevliga resmål!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, så har det varit länge!

Mrs Calloway sa...

Burman måste jag kolla upp. resor, trädgård och matrecept kan med fördel avnjutas i läsfåtöljen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst är det behändigt!

Maria sa...

Har läst en del av Burman, hon är bra. Och Böll borde jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, båda författare är läsvärda.

znogge sa...

Visst är det roligt att läsa reseskildringar om platser som man har besök. Minnas, jämföra och resa i tiden!

Sanna sa...

Jämförelsen Tyskland-Irland måste vara intressant! Även om det var två väldigt olika situationer.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och ibland lära sig något nytt om en ny plats.

Sanna, både Tyskland och Irland har varit delade.

Veiken sa...

Det är alltid roligt att uppleva platser på nytt, genom någon annans ögon! :)

Hanneles bokparadis sa...

Verken, verkligen!

Åsa sa...

Intressant trio! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, jag gillar alla tre ❤️

Lena sa...

Spännande trio som jag inte kände till. Tack för tipsen.