Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 september 2023

slottslikt franskt - fem en fredag

Intressant med mitt livs första kryssning: Loiredalen med Normandie. Monets trädgård där jag varit men inte maken, och annat trevligt. Kan man sitta i en buss så kan man väl lika gärna sitta i en båt. Flera slottsbesök (Jean-Marie Pérouse de Montclos (Angers, Azay-le-Rideau, Nantes, Ussé, Villandry). Minst fem av dem finns i Slotten i Loiredalen av Jean-Marie Pérouse de Montclos vi hittade i boken på loppis för 40 kr:
"Ingenstans är arvet efter Frankrikes kungar så levande som i Loiredalen. Ståtliga slott, trädgårdar och parkanläggningar lockar idag otaliga besökare och berättar om de forna ägarnas konstintresse och maktlystnad. Med utmärkta färgfotografier och ingående beskrivningar presenterar detta band över 60 slott: en kulturhistorisk resa i Frankrikes trädgård."
  1. Vilket jobb passar för någon som är din motsats? serviceyrke, uppassning.
  2. Vad är det längsta du varit på en arbetsplats? runt tio år på Ericsson.
  3. Finns det några stereotyper kopplat till ditt jobb/karriär? pensionär nu, tant, trivs med det.
  4. Vilken film eller tv ger ett bra porträtt av ditt (dröm)jobb? film om Marie Curies liv.
  5. Vilken har varit din drömkarriär? höll på bli forskare, både inom fysik och litteratur.
Karriär Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

24 kommentarer:

Znogge sa...

Det låter som en väldigt trevlig resa ändå.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det tror jag, har övergett tanken på Paris

femfemman sa...

<Låter ju väldigt trevligt. Har bara kryssat på medelhavet... men flodkryssning låter som ett bra alternativ. Vad jag gillar med kryssningar,d et r att man vaknar upp i olika hamnar varje morgon. God tur!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, förr har vi åkt buss mellan olika destinationer.

Anna i Portugal sa...

Hoppas du får en fantastisk resa och jag ser fram emot många bilder på slotten!

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, slotten inte bebodda, ser framemot trädgårdar.

Lena i Wales sa...

Låter som en underbar resa.
När jag kommer in på din blogg händer konstiga saker, din sida försvinner och massor av reklam kommer fram istället. Vet inte hur man kommer tillbaka till dig. Är det bara för mig detta händer?
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, det verkar hända ibland och sedan är allt ok igen, har bytt plattform och annat.

Mösstanten sa...

Det verkar ha varit en fin resa. September är nog en bra månad för såna aktiviteter.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, fantastisk lärorik resa.

Znogge sa...

Vilken härlig och intressant resa ni har haft!
Välkomna hem!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tack, så sant att borta bra men hemma bäst 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Jag skulle jättegärna flodkryssa!!!

Geddfish ♥ sa...

Kul att läsa svaren på dina frågor och idag kunde jag läsa din blogg utan problemet som var. Kul.
Ha det!

Mrs Calloway sa...

vilken litteraturforskning skulle du ägnat dig åt?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, var väl åt det grammatiska hållet; ord, översättning, kvinnliga författare

Kina sa...

Vilken härlig resa ni gjort! Men som du säger, det är härligt att komma hem också!

Paula sa...

Marie Curie var ett geni. Service har jag jobbat med hela livet, utom till familjen, den hade jag inte tid att serva...

BP sa...

Hur gjorde du då - alltså att "hålla på att bli" forskare i två ämnen men ändå inte bli det, men hamna hos Ericsson istället;-)

Härligt med en kryssning på Loire. Minns alla slott jag bersökte i Loiredalen när jag var 18 år. Där var väldigt vackert:-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, jag erbjöds en forskarassistent tjänst på Chalmers, senare sökte jag forskarutbildning som litteraturforskare, men det saknades pengar.

Susjos sa...

Spännande att du höll på att bli forskare!
Serviceyrke, det kan man ju säga att jag har- inom sjukvården! Trodde väl inte att jag skulle hamna där, men det blev ju bra!
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, toppen att få jobba med det man trivs med.

Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv sa...

Spännande att service inte är något för dig.

Hanneles bokparadis sa...

Otsakulla, service har aldrig tilltalat mig...